Ylistysjohtaja, joka jätti kristillisen nykymusiikin (luku 2)

Toisessa luvussa Dan kertoo lyhyesti oman elämäntarinansa. Hänen vanhempansa olivat metodisteja ja hänet oli kastettu lapsena ja konfirmoitu. Kuitenkaan hän ei ollut Raamatun määritelmän mukaisesti pelastunut. Metodistiseurakunnassa hän esitti uskonnollissävytteistä maallista musiikkia aina, kun häneltä pyydettiin musiikkiesitystä. Jo uskosta osattomana hänestä tuntui, että Jumalaa ei tulisi liittää hänen musiikkiinsa.

Dan tuli uskoon Vaivanaikaa käsittelevän elokuvan kautta ja liittyi hänen vaimonsa seurakuntaan, joka suhtautui kielteisesti rock-musiikkiin, mitä Dan piti positiivisena johtuen rock -musiikin vaikutuksesta hänen syntiseen luontoonsa. Vielä uskoon tultuaankin Danilla oli ongelmia rock -musiikin kanssa, koska se muistutti häntä hänen vanhasta elämäntyylistään ja synneistään.

Hän alkoi kuitenkin rakastaa suuria uskon hymnejä ja niiden yksinkertaisia ja syvällisiä kertosäkeitä, joita he lauloivat kirkossa. Samalla hänen aikaisemmin pitämänsä musiikki näyttäytyi epämiellyttävänä.

Lainaus sivulta 25:

Uskon, että tämä kaipaus aidon ylistyksen puoleen on yksi ensisijaisista syistä sille, että meidänkaltaisemme ihmiset jättävät konservatiiviset seurakunnat ja lähtevät nykyaikaisiin. Jokaisella meillä on halu syvempään ja vahvempaan suhteeseen Herramme ja Pelastajamme kanssa, mikä tulee ilmi ”aitona” ylistyksenä (vastakohtana ”epäaidolle” ylistykselle, jonka tunsimme määrittelevän perinteistä seurakunnan jumalanpalvelusta). Meidät on saatu uskomaan, että tämä kaikki saavutetaan tai sitä vahvistetaan musiikin kautta. Ymmärrän nyt, että näin ei ole, ja että kehittääksemme läheisen suhteen Herran kanssa tulee meidän pysyä hänessä päivittäin. Jos tarvitsemme viikottaisen ylistyskokouksen tämän aikaansaamiseksi, niin mitä tämä kertoo meidän todellisesta sitoutumisestamme opetuslapseuteen? Olemmeko pelkästään näyttelijöitä?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s