Ylistysjohtaja, joka jätti kristillisen nykymusiikin (luku 1)

Kirjan ensimmäisessä luvussa Dan hyödyntää kokemaansa luonnonilmiötä kuvaamaan kristillisen nykymusiikin vaikutusta. ”Saving Butterflies from the Storm”, (suom. Perhosten pelastaminen myrskystä) kertoo Danin ja hänen vaimonsa Judyn kokemuksesta rannalla, joka oli täynnä hiekkaan hautautuneita perhosia. Perhoset olivat tempautuneet rannalle myrskyn mukana eivätkä ne pystyneet lentämään, koska siivet olivat täynnä hiekkaa. Kristillinen nykymusiikki on vaikuttanut tällaisen vastustamattoman myrskytuulen tavoin ja jättänyt lopuksi monet nääntymään puoliksi hiekkaan hautautuneina.

Kirjan keskeinen teesi on sivulla 18, jossa Dan kirjoittaa seuraavasti:

[…] uskon, että kristillisen nykymusiikin käyttäminen ylistyksessä ja jumalanpalveluksessa on ihmistekoinen ilmiö, joka tulisi paljastaa sellaiseksi, koska siitä puuttuu vahva raamatullinen pohja ja se sivuuttaa Jumalan ohjeet hyväksyttävälle jumalanpalvelukselle. Sen käyttäminen jumalanpalveluksessa on tuottanut vääriä asenteita ja kannustanut lihallisiin elämäntapoihin, jotka molemmat vahingoittavat kristittyjen yhteyttä ja hyödyllisyyttä. Uskon myös, että todellinen motiivi kristillisen nykymusiikin ottamiseen ylistykseen ja jumalanpalvelukseen ei ollut se, mitä meille usein kerrotaan eli seurakunnan ulkopuolisten ihmisten evankeliointi, vaan se liittyi vahvasti lempimusiikkimme tarpeen tyydyttämisen. Lopulta olemme saapuneet pisteeseen, jossa jopa määritelmällämme ylistyksestä on hyvin vähän tekemistä sen raamatullisen merkityksen kanssa.

Dan kertoo, että hänen tavoitteensa kirjalle on Isän Jumalan ja Herramme Jeesuksen kirkastaminen sekä kunnioittavaan dialogiin kannustaminen Kristuksen ruumiissa. Hän kertoo kirjassa oman tarinansa, mutta ei halua sitä pidettävän minään sääntökirjana hyvksyttävän ylistysmusiikin suhteen. Hän haluaa näyttää kristillisen nykymusiikin keskellä toimiville paremman tien.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s