Grönroos ja Forsbäck kertovat ajatuksiaan seurakuntauudistuksesta ja ajankohtaisuudesta

Suomen teologisen opiston sivulla on julkaistu 27.3.2014 artikkeli Kahdeksan oivallista keinoa pilata seurakunnan uudistuminen.  Lukemasi blogiartikkeli liittyy Grönroosin ja Forsbäckin ajankohtaiseen konferenssivierailuun, josta on kirjoitettu blogiartikkeli. Vuotta 2014 on myös käsitelty blogissa äskettäin.

Gröönroos jakaa ajatuksiaan ihmisten saavuttamisesta ja evankelioimisesta(!) seuraavasti.

Kenneth Grönroosin mielestä on kaksi tapaa saavuttaa ja evankelioida uusia ihmisiä: uusien seurakuntien istuttaminen tai nykyisten seurakuntien uudistaminen ajankohtaisiksi. Molemmat ovat vaikeita ja kivuliaita tehtäviä: ”Uudistus on helvettiä, mutta niin on myös hidas kuolema.”

Grönroos liittää ihmisten saavuttamisen ja evankelioinnin kiinteästi yhteen. Ajankohtaiseksi muutettu vanha seurakunta tai kokonaan uusi ajankohtainen seurakunta saavuttaa ja evankelioi. Uudistumaton seurakunta taas kuolee hitaasti. Elämä on nähtävästi menetelmissä (uudistuksessa) eikä sanomassa. Ristin Voiton 8.7.2016 julkaiseman Grönroosin ja Forsbäckin videohaastattelun kuvauksessa käytetään myös samanlaista kieltä. Tämä näyttäytyykin myös Ristin Voiton kantana, koska asia todetaan faktanomaisesti.

Emme tarvitse seurakuntakasvun ja uudistuksen visionääriprofeettoja, koska

hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään, (2 Piet 1:3)

Ajattelin vastata tähän ajatukseen menetelmien kautta saavutettavasta ajankohtaisuudesta yksinkertaisella teesillä, jota perustelen kirjoituksen edetessä.

Evankeliumi on aina ajankohtainen. Seurakunta, joka julistaa evankeliumia ei voi olla olematta ajankohtainen.

Wikisanakirja tarjoaa ajankohtaisuudelle määritelmän

joka liittyy nykyisyyteen, päivän tapahtumia koskeva; parhaillaan tai tässä ajassa tapahtuva

Raamatusta luemme

Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: “Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut”. Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. (2. Kor 6:1-2)

Jos ajankohtaisuus määritellään ihmiskeskeisesti ja sen tuloksena saadaan uskonnollissävytteinen massaliike, niin Kenneth Grönroos on oikeassa. Jos hän taas tarkoittaa, että nykyiset evankeliumia julistavat perinteiset seurakunnat eivät ole ajankohtaisia, koska ajankohtaisuus on seurausta menetelmistä eikä sanomasta, niin hän on väärässä.

Todellinen evankeliumin sanoma on aina ajankohtainen, koska aikakaudesta riippumatta syntinen ihminen tarvitsee Pelastajaa. On suurta harhaa luulotella, että todellinen ajankohtaisuus saavutetaan seurakuntakasvun menetelmien kautta eikä muuttumattomalla sanomalla syntisten Pelastajasta.

Archibald Brown kirjoittaa aihetta sivuten hyvin ajankohtaisella tavalla blogissa jo aikaisemmin ilmestyneessä käännösartikkelissa, joka on alun perin julkaistu vuonna 1889.

Mistä tässä löytyvät viihdyttäjät? Pyhä Henki on hiljaa heistä. Vainottiinko opetuslapsia sen takia, että he viihdyttivät ihmisiä vai siksi, että he kieltäytyivät siitä? Viihteen evankeliumilla ei ole listaa marttyyreistä! Viihdyttäminen on täysin vastakkaista Kristuksen ja Hänen apostoliensa opetukselle. Mitä Hän sanoikaan? ”Te olette suola” ettekä makeinen. Hän sanoi ”anna kuolleiden haudata kuolleensa” kauhistuttavalla vakavuudella. Jos Hän olisi sisällyttänyt iloisia ja mukavia elementtejä julistukseensa, niin Hän olisi ollut paljon suositumpi.

Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla. Jos jotakin on, josta sanotaan: “Katso, tämä on uutta”, niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. (Saarn 1:9-10)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s