Turhia puheita

Ristin Voitto TV on julkaissut videon otsikolla Ovatko puheet nykyisin silkkaa stand-upia? Stand up on mainittu aikaisemmin blogiartikkelissa Nuorisopastoreiden eroaminen ja uusien seurakuntien perustaminen suomenlaajuinen ilmiö.

Videossa ei ole mitään suuria oivalluksia ja se menee oikeastaan koko aiheen ohi. Häiritseväksi muodostuu termien puhe ja puhuja -käyttäminen. Puhuja on jotain suurempaa, mutta stand up koomikko on jotain vähäisempää. Odotukset seurakunnassa kuulluista “puheista” ovat täysin vääristyneet jo termin tasolla. Poliitikot pitävät puheita ja saarnaajat taas opettavat Raamattua.

Autoritatiivinen Raamattua selittävä saarnaustapa on Suomessa hyvin harvinainen, mikä juuri jättää jäljelle usein vain pelkät turhat puheet. Kolme hyvää tarinaa ja dramaattinen closeri. Suuria tunteita ja teatteria. Ja yleisö on mukana.

Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan. Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna. (1Kor 2:1-2)

Ajassa 9:10 esitetään jo toiseen kertaan erikoinen väite siitä, että itsetuntemus ja Jeesus -tuntemus olisivat jollain tavalla toisensa poissulkevia. Todellisessa evankeliumin julistamisessa syvenevät sekä ymmärrys ihmisen syntisyydestä että Jumalan armosta Kristuksessa.

02:30 tarinat yleisesti ottaen ovat tärkeitä. Yrjölä kommentoi huumorin päälle rakennettua puhetta “Silloin on stand up koomikko eikä välttämättä puhuja”.

Aiheesta lisää artikkelissa “Aikamme ”kristinusko” – pelkkiä tunteitako?“:

Rehellisesti sanoen, eikö se ole sitä mitä varten monet meistä tulemme kirkkoon näinä päivinä: toivossa kokea makea nauru tai itku ystävien kanssa mieltä muuttavan musiikin, motivaatiopuhujien, elokuvaleikkeiden, draaman ja sokeristen välipalojen auttamana? Eikö tämä ole sitä, mitä monet nykyajan saarnaajat, opettajat, pastorit ja ylistyksen johtajat yrittävät edistää seurakuntalaistensa ja luokkansa jäsenten keskuudessa tunteellisten esitysten ja taidokkaiden produktioiden kautta. Voimakkaita tunteita, jotka synnyttävät naurua, kyyneliä ja aplodeja?

Advertisements

One thought on “Turhia puheita

  1. Tässä on yksi vaara tässä tekstissä. Se on, että kun puhutaan autoritatiivisesta tavasta opettaa Raamattua, niin joku karismaatikko tietenkin ajattelee, että autoritatiivinen on sama kuin “name it and claim it” tai “uskossa tunnustaminen”. Eli ei “vain teoretisoida”, vaan “pistetään uskon voimassa tapahtumaan”. Mitä enemmän meteliä, niin sen “autoritatiivsempaa” opetusta.

    Oikeasti ‘autoritatiivinen’ tarkoittanee kuitenkin sitä, mitä tekstissä halutaan sanoakin, että opetetaan sen mukaisesti, miten ajatellaan kyseisen kohdan kirjoittajan tarkoittaneen asian.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s