Miten seurakunnan kasvu -liike ajaa evankeliumin pois seurakunnista, Bob DeWaayn artikkeli UK Apologetics -sivustolta

Seurakunnan kasvu (Church Growth) -liike vaikuttaa hyvin voimakkaasti valtavirtaisen evankelikaalisuuden keskuudessa ja se koetaan täysin ongelmattomaksi, koska “se toimii”. Hillsong erityisesti on hionut tämän metodiikan huippuunsa. Seurakuntakasvu & päämäräätietoinen seurakunta -ideologioiden vaikutus Suomessa on helpoiten osoitettavissa sekä käännetyssä kirjallisuudessa että seurakuntien käytännön toiminnassa.

Hyvänä esimerkkinä ideologiasta Suomessa on aikamedian vuonna 2016 julkaisema kirja “Syty seurakunnasta” Anniina Jakosen kirjoittamana. Kirjasta on julkaistu arvostelu Ristin Voitossa. Arvostelun kirjoittajan mukaan “Kirjassa on mukavasti myös tarinoita, jotka tarjoavat sovellettavia vinkkejä vanhoille seurakunnille, jotka kamppailevat muutosvastarinnan kourissa, tai niille, jotka haluavat löytää uusia tapoja evankelioimiseen.” Millainen muutos ja minkähänlaisia ihmisiä niissä vanhoissa seurakunnissa on?

Kolme lainausta artikkelista seuraavassa käännettynä.

————————————-

Jos määrittelemme seurakunnan kokouksen sellaiseksi, joka ei ole kristityille, vaan keskimääräiselle ympäröivän yhteiskunnan jäsenelle, niin meidän on pakko lopettaa selkeän evankeliumin sanoman julistaminen saarnastuolista. Jos julistamme todellista evankeliumin sanomaa, niin loukkaamme suurinta osaa ei-uskovista vierailijoista, koska elämään vievä portti on ahdas ja harvat kävelevät sen läpi. Pitkän aikaa evankelikaaliset pastorit ymmärsivät tämän todellisuuden….Jos tavoitteena on päämäärätietoinen (Purpose Driven) seurakunta, niin evankeliumi täytyy peittää tai laimentaa, ettei kohdeyleisö loukkaannu.

….

Tiedän, että monilla teistä on vaikeuksia löytää seurakuntaa. Syynä tälle on seurakunnan kasvu -liikkeen menestys pastoreiden suostuttelemisessa “siirtymään (engl. transition)”. Kun jokainen raamatullinen seurakunta kaupungissa on siirtynyt “tekemään seurakuntaa seurakunnan ulkopuolisille ihmisille”, niin ei ole enää yhtäkään seurakuntaa, joka on olemassa Jumalan siihen kääntymyksen kautta lisäämien ihmisten takia, ja jossa seurakunnan johto ruokkii näitä ihmisiä sanan puhtaalla maidolla. Etsi kuitenkin jäännöstä ja kokoonnu heidän kanssaan. Tee samoin kuin alkuseurakunta Apt. 2:42:ssa jonkun kotona, jos mahdollista..-.

….

Vain muutamissa tapauksissa on seurakuntia tuotu takaisin päämäärätietoisen (Purpose Driven) seurakuntatuhon jyrkänteeltä. Ensin kuvittelin, että kukaan pastori ei olisi niin kovasydäminen, että kertoisi puhdasta Sanan maitoa janoaville kristityille, ettei antaisi sitä. Mutta olin väärässä. Kun nämä ihmiset pyytävät evankeliumin julistamista ja Raamatun opetusta, niin heille yleensä kerrotaan, että heidän tulisi löytää toinen seurakunta. Nämä pastorit ovat niin harhassa heidän ihmistekoisessa “visiossaan”, että he kapinoivat Jumalan kaikille seurakunnille Raamatussa antamaa visiota vastaan.

——————————-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s