Viisi syytä sille, että sinun tulisi (ehkä) jättää vetovoimainen seurakunta -thegospelcoalition -blogi

Alkuperäisestä artikkelista lyhennelmä käännettynä. Wretched TV on myös tehnyt videon, jossa käsitellään artikkelia.

—————————

Vetovoimainen ei ole mielessäni synonyymi sellaiselle vetovoimalle, joka raamatullisella seurakunnalla (kristuskeskeinen, armontäyteinen, valtakunnan kutsumuksessa) yliluonnollisesti on. Vetovoimaisella tarkoitan sellaista tapaa ajatella seurakunnan palvelutehtävästä, missä on hyväksytty kulutusajattelu (konsumerismin), pragmatismi (arvo määräytyy “toimivuuden” kautta) ja moralismi. En viittaa seurakunnan tapaan järjestää jumalanpalvelus. mutta tietenkin tällä palvelutehtävän taustalla olevalla filosofialla on suuria vaikutuksia, jotka eivät pelkästään rajoitu jumalanpalveluksen näkyvään muotoon ja sen sisältöön.

 

 

1. Lavalta kuulee harvoin mitään evankeliumia muistuttavaa

Onko viikottaisen jumalanpalveluskokemuksen tärkein anti hyvä uutinen Kristuksen synnittömästä elämästä, uhrikuolemasta ja suurenmoisesta ylösnousemuksesta? Onko Kristuksesta tehty jokaisen tekstin ja aiheen sankari? Onko seurakunnan sanomassa toimijana Jeesus vai ihminen?

 

2. Ei merkityksellistä jäsenyysprosessia eikä paimenellista huolenpitoa

Vastaa seuraaviin kysymyksiin. Onko seurakunnallasi jäsenyyttä? Jos sillä on, niin onko sillä suurempaa merkitystä, kuin vapaaehtoisten sulauttaminen seurakunnan palvelutehtäviin? Onko olemassa rakennetta, joka valvoo ja välittää jäsenten tarpeista sekä ottaa vastuun heidän jatkuvasta opetuslapseuttamisestaan, ja joka käyttää seurakuntakuria, kun he tekevät syntiä kääntymättä.

3. Elämä ja opetuslapseus eivät saa merkittävää huomiota viikottaisen jumalanpalveluksen ulkopuolella

Monissa vetovoimaisissa seurakunnissa kaikki energia ja ajatukset on suunnattu viikonlopun “kokemukseen” eikä näin jää paljoa jäljelle muille kasvun ja kehityksen alueille.

4. Et ole suuressa vaikutusasemassa

On jalo ajatus haluta pysyä ja vaikuttaa vetovoimaisessa seurakunnassa evankeliumikeskeisyyttä, mutta haluan olla rehellinen ja kertoa, että se on hyvin epätodennäköistä. Mahdotonta se ei ole, mutta epätodennäköistä. Se on erityisen epätodennäköistä, jos et ole minkäänlaisessa johtavassa asemassa. Voit ajatella olevasi evankeliumin lähetystyöntekijä seurakunnassasi. Näitä ihmisiä on olemassa, mikä on surullista ja tarpeellista. Todennäköisesti sinut tullaan näkemään hajottavana ja tyytymättömänä henkilönä.

 

5. Lastesi vastaanottama opetus seurakunnassa kasvattaa heitä konsumeristisiksi moralisteiksi, joita seurakunta tällä hetkellä tavoittaa

Tämä oli käänteentekevä asia vaimolleni ja minulle. Vaikka me olimme rauhattomia ja jatkuvasti lannistuneita seurakuntamme painotuksista, niin meillä sentään oli erottelukykyä tietää, että mikä on epäraamatullista ja hyödytöntä. Tyttärillämme näin ei kuitenkaan ollut. Vaikka paikallisseurakunnalla ei ole yksistään eikä edes pääasiallisesti vastuu lasten kasvattamisesta, niin on erittäin ongelmallista, jos seurakunnan opetus on ristiriidassa sen kanssa, mitä sinä haluat heille opetettavan.

———————–

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s