Seurakuntanuoria ohjataan New Age -henkiseen mystisismiin Suomessa

 

Blogin pitäjä törmäsi ensimmäistä kertaa opetukseen Jumalan äänen kuulemisesta. Mitään tällaista menetelmää Raamattu ei tietenkään opeta ja koko ajatuskin ihmisen syntiinlangenneesta luonnosta nousevalle jumalalliselle ilmoitukselle ohi Raamatun on erittäin ongelmallinen. Markus O. Niemi on käsitellyt aihetta kirjoituksessaan “Jumala sisällämme?“.

Paras/pahin kohta minuuteilla 23-35.

Pekka Perho – Miten kuulla Jumalan ääni (Uturn konferenssi 2014)

Seuraavassa pari otetta Jumala sisällämme? -kirjoituksesta


Caryn mukaan ihmiset eivät Vanhankaan testamentin aikana kuunnelleet omaa sydäntään, vaan halutessaan kuulla Jumalan puhuvan he kuuntelivat profeettojen sanaa: puhuihan Herran Henki par excellence profeettojen kautta. Cary toteaa, etteivät asiat ole muuttuneet noista ajoista kovinkaan paljon (joskin Raamatun kaanon on suljettu, eikä lisää ilmoitusta tule): ”Jumalan sana tulee edelleen ihmisten suusta ja kaikuu hänen kansansa korvissa ja sydämissä”. Hän korostaa, että ”[s]ana on Jumalan, ääni ihmisen”, mikä pätee myös sydämen tasolla: ”ihminen voi muistaa, toistaa tai jopa laulaa Jumalan sanaa omalla äänellään, sydämensä äänellä”. Tämän vuoksi apostoli Paavalikin kehottaa antamaan Kristuksen (Raamatun) sanan asua runsaana seurakunnan keskuudessa, opettamaan ja neuvomaan toisia viisaudella, laulamaan psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja (Kol. 3:16). Siten voidaan todeta Pyhän Hengen puhuneen aina juuri ulkoisten sanojen kautta. Caryn mukaan on merkillepantavaa, etteivät Raamatun profeetat koskaan kuvaile kokemuksiaan ”Jumalan äänenä sydämessään”. He tosin puhuvat unistaan ja näyistään, mutta ovat täysin tietämättömiä MKK:n käytännöistä, joissa ihminen yrittää hiljentyä ja virittäytyä oikealle kanavalle kuullakseen Jumalan puhuvan sydämessään. (s.31)

[…]

Monelle karismaatikolle tämän tutkielman paljastukset ovat järkyttäviä. Omasta kokemuksestanikin tiedän, että sikäli kuin keskustelun vastapuoli malttaa pysähtyä kuuntelemaan asiaa, hän usein ahdistuu. Jos pohdinta ja sisäinen dialogi etenee pidemmälle, seurauksena voi olla kokonainen uskonkriisi. Tällaista kriisiä ei kuitenkaan ole mitään syytä pelätä. Totuus kestää kyllä koettelemisen, ja se mikä ei kestä, tulee hylätä. Jatkuva koettelu on puolestaan aina tarpeen: langenneina ja turmeltuneina ihmisinä pyrimme jatkuvasti pettämään itseämme. Mutta omien käsitysten muuttaminen on usein epämiellyttävää ja tuskallista. Se vaatii nöyryyttä, jota kukaan ei saa syntymälahjaksi. Siksi kaikista kavalin petos piilee lopulta ylpeydessämme, halussamme tulla Jumalan kaltaiseksi. Siinä kuuluisassa saatanan synnissä, josta itse omatuntokin vaikenee. (s. 41)

————————

 

Advertisements

15 thoughts on “Seurakuntanuoria ohjataan New Age -henkiseen mystisismiin Suomessa

  1. Ei tuo touhu sinällään mitään uutta ole, eikä edes mitenkään äärimmäistä. Perinteisten helluntailaistenkin keskuudessa on iät ajat saarnattu silloin tällöin Jumalan äänen kuulemisesta. Mitään kovin pragmaattisia ne saarnat eivät tosin yleensä ole

    Like

  2. …olleet, mikä on ihan luonnollista, koska sellaista raamatullista substanssia, josta tuollainen opetus kumpuaa, ei käytännössä ole. Mutta ihmisillä on “pyhyydenkaipuu” ja Jumalan äänen kuulemiseen liittyy se, että ollaan pyhiä ja saavutettu jokin vaikeasti selitettävä, uskonelämää ja jumalasuhdetta korkeammalle tasolle nostava taito. Se on ihan täyttä gnostilaisuutta, kuten Markus Niemi esille tuokin.

    Like

  3. Jos ilmiömies vaan haluaa lukea raamattua rehellisesti, sieltä löytyy hyvin usein seuraavaa vastaava lause, ” ja Herra puhui Salomonille tai Herra puhui Moosekselle”… tai puhu Herra, palvelijasi kuulee. Vanhan ja uuden testamentin Jumalan palvelijat Mikä tässä on niin vierasta ilmiömiehelle? Luetko jotenkin valikoiden omiin tarkoitusperiisi raamattua? Tuossahan puhuja alistaa Jumalan puheen ehdottomasti Raamatun sanalle sekä muille Herran palvelijoille.

    Taas ilmiösankarit tekevät juttuja foliohattu päässään 🙂

    Like

    1. Aika 0-argumentti. Ymmärtääkseni kukaan kristitty ei kiellä Raamatun lehdiltä löytyvää profetiaa ja profeettoja. Kysymys on lähinnä siitä, että tuleeko Jumalaa etsiä Kirjoituksista vai löytyykö Jumala ihmisen sisältä. Kehottaako Raamattu mystillisiin harjoituksiin, joissa järki on esteenä jumalalliselle ilmoitukselle?

      Room. 12 1-2

      Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

      Paavali ei opeta järjettömästä jumalanpalveluksesta. Ymmärrys ja järjen käyttö ei ole terveen kristillisyyden este, vaan sen edellytys.

      Like

      1. https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G3050&t=KJV

        λογικός, järjellinen

        pertaining to speech or speaking
        pertaining to the reason or logic
        spiritual, pertaining to the soul
        agreeable to reason, following reason, reasonable, logical

        https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G1381&t=KJV

        δοκιμάζω, tutkiaksenne

        to test, examine, prove, scrutinise (to see whether a thing is genuine or not), as metals
        to recognise as genuine after examination, to approve, deem worthy

        Ei ole vaikeaa osoittaa tällaisten harjoitteiden, joille järki on esteenä, epäraamatullisuus.

        Like

      2. Tämä puhuja edellyttää sen, että kristitty on tehnyt Room. 12:1-2 mukaisesti.
        Puhuja kehottaa myös oman hiljaisen hetken jälkeen, kun on sydämeen noussut jotain, analysoimaan sen Jumalan Sanalla. Ajatukset, jotka nousevat esille, ovat AINA Jumalan Sanan mukaisia.

        Voin kertoa, että niinä kertoina, kun olen näin toiminut, olen kokenut, että minua on johdatettu kertomaan Jeesuksesta jollekin toiselle tai tapaamaan joku ihminen ja meidän tapaamisella on ollut jokin merkitys.
        Olen esim. Voinut sanoa rohkaisun sanoja ahdistuneelle.

        Kun sydän on puhdas, Jeesuksen verellä puhdistettu, kuten tämä puhuja edellyttää, voi Herralle Jeesukselle antautunut uskovainen kyllä kuulla Hyvän Paimenen äänen!
        On väärinkäsitys luulla tätä New Ageksi. On tärkeää, että hengelliset aistit osaavat TODELLAKIN erottaa hyvän pahasta.
        Kun Jumala puhuu, seuraa Jeesuksen lupaama rauha. Aivan ihana syvä rauha, jonka Jeesus lupasi omilleen.

        Like

    2. Salomonit ja Moosekset ovat kaikki tätä nykyä Seinäjoella? Salomonista en tiedä, mutta Mooses jätti terveisiksi luvun 5Moos. 13 tällaisia tilanteita varten.

      Toisaalta sitäkin sattuu, että kun “Jumala puhuu”, niin “Jumala puhuu” koko ajan vain, että “Jumala puhuu”. Tulee pääasia siitä, että “Jumala puhuu”. Ihan sama se, että mitä puhuu, kunhan puhuu. Ja yleensä “Jumala puhuu” näissä tapauksissa kuin huvipuiston ennustajatäti tai viiden pennin terapeutti.

      Mitä te oikein odotatte Jumalan puhuvan? Olkaa varovaisia jos olette itse etsimässä sitä, tai nuorisollenne opettamassa, että pitäisi olla joku jatkuva jutustelu henkimaailman kanssa. “Pyhä Henki, kummat kalsarit laitan tänään jalkaan?”

      Salomon ja Mooses olivat Israelin ja seurakunnan esikuvia. Siinä, mitä heille ilmoitettiin. Ei siinä, että heille ilmoitettiin. On vanha klisee – mitä ei oikein kehtaa sanoa karismaatikkojen läsnäollessa, kun kohteliaisuudesta ajattelee, että heillä on joku hyvä syy olla piittaamatta siitä – että Jumala puhuu lisää sitten, kun ollaan oltu tarpeeksi kiinnostuneita siitä, mitä Jumala on siihen mennessä puhunut.

      Like

  4. On totta että tänäpäivänä opetetaan monenlaisia Hengen asioita teknisesti, kun ei ole Hengen elämää sisimmässä niin yritetään uudestisyntymättömyyttä korvata sielullisin, henkisin keinoin ja paljolti ollaan new age tasolla. Mutta vaikka oikeasta on monenlaisia väärennöksiä olemassa, niin ne ei ole muuta kuin todiste siitä että myös aitoa on olemassa. Perkele on tuhanten juonten mestari ja pyrkii paketoimaan jokaiselle sellaisen viettelyksen joka ns osuu ja uppoaa. Johonkin vetoaa yliluonnollisuus ja toiselle taas koituu oma viisaus kompastukseksi. Ei perkele ole tyhmä, joka seisoo, katsokoon ettei lankea. Ei tarjoa perkele kenellekkään sellasta joka ei maistu. Ja jokaisen lihassa on ne alueet missä on taistelun ja välillä tappioidenkin paikat. Siihen tarvii myös sitä Herran kuulemisen armoa, että herää näkemään. Vanhurskaan polku jos kirkastuu kirkastumistaan, niin sitä myötä tulee havahtumisia, kun Jumalan Henki valaisee ja paljastaa että missä on pimeää, ja saa tehdä parannusta asioista joissa ei aiemmin tajunnutkaan olleensa sidottu ja mätä. Ei muuta voi pois laittaa, kuin sen minkä Herra valaisee. Jumala silloin puhuu ja ihminen taipuu.

    Jumala puhuu tänäkin päivänä tavalla ja toisella, ja Sanaa voi pyöritellä kuin Jeesuksen aikaiset fariseukset ja hokea että tässä meillä on iankaikkinen elämä, ja eksyä koska ei tunne Jumalan voimaa. Kun Sana on elävänä persoonana suussa ja sydämessä, niin Hengessä koetaan asioita. Henki sanoo välillä hyvinkin selvästi miten toimia. Ei olisi Filippus muuten noussut hoviherran kyytiin. Tässäkin ajassa on jäännös joka kuulee Jumalan ääntä. Ei Sanakaan muuten voi aueta eikä ravita. Ei ole Sana selitettävissä, jos ei Pyhä Henki opeta. Kyllä kammiossa Henki opettaa, niitä jotka on taivutettu kuulemaan. Ja onneks on Isä joka kurittaa ja on voimallinen valittujaan nöyryyttämään ja oikaisemaan, on se vihollisen syötti tullut nielaistua missä muodossa tahansa. Ei ole synkeyttä mistä ei Hän toisi Valkeuteensa. Itse olen aivan 100 % Pyhän Hengen varassa, ja onneksi on tähän saakka armossaan Jumala puhunut tavalla ja toisella ja se on rukoukseni jatkossakin. Ja ei ole tarvinnu minkäänsortin huuhaa tekniikoita treenailla, ja ne Herran kuulemiset on myös koeteltu sekä Sanalla että sen suhteen, jotta onko niistä ollut Valtakunnan asioille hyötyä, omaksi rakentumiseksi sekä muiden.

    Like

  5. Tarkennusta, että en kokenut hyväksi edes katsoa tuota videota. Ja on todellakin huolestuttavaa, nuo oman sydämen kuuntelemus harjoittelut ym, olen kuullut niistä aiemminkin ja ovat osaltaan merkki siitä ettei uskovan nimellä oleva väki tunne henkilökohtaisesti Jumalaa. Koin vaan ottaa kantaa ja todistaa osaltani sitä että kyllä Jumala puhuu monin tavoin ja haluan rohkaista jokaista kuulemaan ja ennenkaikkea tottelemaan. Uskon myös että eri tavoin harhassa olevissa ihmisissä on jonkinverran myös niitä joiden kohdalla Jumala tarvii välikappaleita, sopivia työmiehiä, jotka voi kuulla Jumalan ääntä ja voittaa heitä Kristukselle. Se onkin tosi touhua, olla avuttomana ja vähä vaivaa kärsimässä eksyneen puolesta. Sitä armoa kun sais, että voisi voittaa ihmisiä Kristukselle, myös siltä sektorilta jossa ihmiset ei tunne Israelin Jumalaa vaikka luulevat kaiken olevan kunnossa. Kun pitäis tietää miten kullekin vastata, siinä ei ole muuta mahdollisuutta kuin olla sellainen yhteys Jumalaan ja valtaistuimelle, että tietää siitä tulleensa kuulluksi, että myös Jumala vastaa. Ja kun synnin ja tän maailman orja vapautuu ja uudestisyntyy, niin on helppo todeta että oikein tuli siinä akuutissa tilanteessa kuultua ja toimittua kun kerran voitto tuli. Siunausta ja johdatusta, Hän johdattaa kun kuljemme rukoillen.

    Like

    1. Itseäni ihmetytti se, että miten Jumalan varma kirjoitettu sana eli Raamattu ohitettiin aivan kuin sitä ei olisi olemassakaan. Sen sijaan ihmisen omat intuitiot, ajatukset ja tuntemukset nostetaan jumalallisiksi. Lopputulos voi olla aivan mitä tahansa. Ei ole mitään rajaa sille, mihin päädytään.

      Jumala on jo puhunut.

      Like

  6. Mä olen nuorena tehnyt tuota. Ja vanhempanakin pari kertaa langennut tuohon. Eli ensin yksin lauloin monta ylistyslaulua henkeen päästäkseni, sitten luin jonkun raamatunkohdan, latelin pitkät rukoukset ja sitten hiljaisuudessa yritin kaivella sydämestä jumalan puhetta. Ja ihmettelin, kun en kuullut. Kerran metrossa katselin ihmisiä ja joku voimakas ääni sisällä sanoi erään asian ja tuli ilo sisälle, mutta ei se asia toteutunut. En sitten tiedä, mikä henki mulle puhui?

    Jeesus sanoo sanassa, että ulkokultaiset luulevat että heitä monisanaisuutensa vuoksi kuullaan. Kuitenkin publikaani rukoili vaa yhden rukouksen: Armahda minua. Itse nykyään rukoilen, jos on tarve, en joka päivä tuntikausien lateluja ja kielillä puhumista. Kielillä puhumisesta ei ole ollut mulle koskaan mitään iloa tai hyötyä. Ahdistaa koko puhe, mutta se ei lähde pois, kun joskus kokeilen että lähtikö pois.

    Like

  7. Että eikö lähtenyt pois? Tuo on jännä tapa käsittää asia. Mieti hetki sitä, että yliopiston opiskelijoita voidaan esimerkin perusteella kokeellisesti opettaa “puhumaan kielillä”. Sitten ajattele jotain sellaista taitoa, että kokeilet vaikka pyörittää käsiäsi rinnan korkeudella vastakkaisiin suuntiin. Se ei aluksi suju. Mutta kun hoksaat sen, tai lähdet hitaasti liikkeelle ja etenet keskittyen, niin pystyt siihen jollain tavalla aina.

    Karismaattinen kielilläpuhuminen on aivan samanlainen asia: opittu juttu. Ei sen takana juuri koskaan ole mikään “henki”, joka olisi jotenkin “tullut ihmiseen” ja “aiheuttaisi” sitä. Tuo on vähän kuin “apua, osaan vieläkin tehdä kainalopieruja, se ei oo siis lähteny pois!!!” Tai vislaaminen. Eniten sitä voisi ehkä verrata mielen tyhjentämiseen seinää tuijottamalla. Transsiin vaipuminen on myös, hyvin pitkälti, opittu taito, ja karismaattisella kielilläpuhumisella on suunnilleen sama tehtävä ja sisältö.

    Like

  8. Tällainen opetus edellyttää sen, että on henkilökohtaisessa uskossa Jeesukseen Kristukseen ja seurustelee Jumalan kanssa rukouksessa ja lukien Raamattua päivittäin.
    Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.
    Jeesus on luvannut, että Hänen opetuslapsensa kuulevat Hänen äänensä.
    Tämä on totta tänäkin päivänä!

    Like

    1. Tämä on varmasti totta, mutta missä ja miten Jumalan ääni kuullaan? Mistä löytyy varma ja erehtymätön Jumalan puhe, jonka varaan ihminen voi laittaa elämänsä? Ihminen, joka alkaa etsiä Jumalaa omista ajatuksistaan ja tuntemuksistaan, löytää ennemmin perkeleen kuin Jumalan. On suurta luulottelua kuvitella omasta hengellisyydestään niin suuria, että Jumalan ääni olisi “Spontaaneja ajatuksia, jotka nousevat sun sisältä” (24 min 23 s).

      Ihmisen ei tule tyhjentää mieltään, vaan täyttää se Jumalan sanalla.

      Kol 3:16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

      Like

    2. Joh. 10:27 on kelvoton raamatunteksti perustelemaan karismaattista oppia Jumalan äänen kuulemisesta, koska se on soteriologinen teksti. Jeesus ei tullut taikomaan vuohia lampaiksi, vaan etsimään kadonneet lampaat. Lampaat tuntevat Hänen äänensä ja seuraavat Häntä, ts. vastaavat positiivisesti evankeliumin kutsuun ja tekevät parannuksen. Jeesus myös selittää fariseuksille, miksi he eivät kuule Hänen ääntään: koska he eivät ole lampaita.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s