Keskellä eksytystä – Summerfest 2016

SUMMERFEST Keskellä Elämää 2016

Kesän kohokohta Seinäjoella: SUMMERFEST – Keskellä Elämää 13.-17.7.2016. Tämä koko perheen konferenssi on kesän paras festari, täynnä uskoa, vapautta, iloa, rakkautta ja Jumalan läsnäoloa. Tervetuloa Seinäjoelle!

Seinäjoen helluntaiseurakunta jatkaa betheliläisyyden/uusapostolisuuden valtavirtaistamista Suomen helluntaikarismaattisessa liikkeessä. Tapahtumaan tulevat puhumaan Ben Fitzgerald ja Daniel Hagen, jotka molemmat ovat kytköksissä betheliläisyyteen, josta on blogissa kirjoitettu paljon.

edit: OneWay TV:n Hard Talk Extrasta saa suoraan alkuperäislähteiden kautta hyvän käsityksen uusapostolisuuden/betheliläisyyden harhoista.

Suomalaisista puhujista ihmetystä herättää seuraava:

Mika ja Rommy Yrjölä, Helsingin Saalemin johtava pastoripariskunta ja Suomen helluntailiikkeen yksi tunnetuimmista pareista tullaan näkemään laakealla, mutta sitäkin upeammalla Pohjanmaalla tapahtuman aikaan. Tämä pariskunta on hyvin tunnettu upeista Jumalan sanan ja huumorin täyteisistä puheista.

Helsingin Saalem on ainakin työntekijöiden määrän perusteella suuri Suomen helluntailiikkeen seurakunta. Heidän johtaville työntekijöilleen ei näytä tuottavan ongelmaa eksyttäjien seurassa esiintyminen.

Suurten seurakuntien positiivinen suhtautuminen eksytyksiin on erityisen ongelmallista siksi, että jos uskovalta puuttuu kristillisen opin ja käytännön tuntemisesta nouseva arvostelukyky, niin on helppoa mennä auktoriteettien mukana. Jos arvostelukykyä taas on, niin sen käyttäminen voi maksaa ystävyys- tai sukulaissuhteet.

Betheliläisten puhujien lisäksi mukaan on saatu myös Patrick Tiainen

Tervetulotoivotamme Summerfestiin myös Patrick Tiaisen, joka tulee jakamaan innoittavaa sanaa hengellisestä läpimurrosta. Patrick on nuoresta iästään huolimatta tunnettu vahvasta uskon hengestä ja vapaudesta.

, jonka menestys- ja valtateologisia vääristymiä on käsitelty mm. netmissionin foorumilla sekä Juha Norolammen videoilla. Erikoiseksi tilanteen tekee myös se, että Juha Norolampi kuuluu Seinäjoen helluntaiseurakuntaan, mikä kertoo jotain Suomen hengellisestä tilanteesta. (edit: irtisanoutunut Seinäjoen helluntaiseurakunnan jäsenyydestä 22.6.2016) Patrickin taidot esiintymisen ja retoriikan alueella ovat poikkeukselliset, mikä riittää tässä ajassa. Tärkeintä ei ole totuudellisuus ja raamatullisuus, vaan se miltä asiat näyttävät. Ja ne näyttävät todella hyviltä.

Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä. (Jes 66:2b)

Kun kyse on liikkeen keskellä näin suuresta seurakunnasta (sekä samaan tapahtumaan tulevista Helsingin Saalemin työntekijöistä), niin betheliläisyyttä ei voida enää pitää minään marginaalisena ilmiönä, vaan se tulee johtamaan vääjäämättä suuriin ristiriitoihin seurakuntien ja helluntailiikkeen sisällä Suomessa. Sillä oletuksella, että seurakunnissa vielä on arvostelukykyisiä uskovia, jotka uskaltavat nousta ja kyseenalaistaa nykyiset trendit. Eikö torontosta opittu mitään? Missä on vanhimmistojen ja paimenten hengellinen vastuu? Moni on palanut loppuun ja menettänyt mielenterveytensä epäterveissä seurakunnissa.

 

 

Advertisements

31 thoughts on “Keskellä eksytystä – Summerfest 2016

  1. Kävihän siinä niinkuin ajattelinkin. Seinäjoelle tulee taas tätä porukkaa, vaikka tästä Heidistä jäimmekin vaille. Miksiköhän juuri Seinäjoesta on tullut tällainen harhaopettajien keskus. Martti Kallionpää on kuitenkin kokemukseni mukasn vilpitön aito uskova. No, vilpittömätkin voivat mennä harhaan. Pohjanmaa on ollut kuitenkin vakaan kristillisyyden paikkaa vuosisatoja. On soinut Siionin virret ja kanteleet.

    Like

    1. Luin jostain foorumeilta, että Thunder Bayn helluntaiseurakunta olisi linkki Seinäjoen helluntaiseurakunnan ja uusapostolisuuden/betheliläisyyden/menestysteologian välillä. Surullista, kun ihmisistä tehdään Raamatun opettamisen puuttuessa toisten ihmisten eikä Jeesuksen seuraajia.

      Like

  2. Mä mietiskelin tässä, että miksi Seinäjoella (ja muualla Suomessa) on tällainen hajaannus meneillään ja harhaoppeja. Yksi syy on surkea raamatuntuntemus. Todella harva lukee edes Raamattua vaan luetaan kaikenlaisten kustantamoiden hengellisiä kirjoja. Raamatun historiallinen tuntemus, järjestelmällinen raamatunopetus ja ihan perususkonoppi on aivan aikeissa. Uskonelämä perustuu saarnaajien juttuihin ja hajanaisiin raamatunpaikkoihin.

    Omassa elämässäni vakaimpia kristittyjä on syntynyt sleyn ja kansanlähetyksen piireissä. Uskolla on selkeä perusta, josta ei helposti horjutakaan ja usko on melkoisen tervehenkistä. Toki ovat hyvin inhimillisiä ja monin tavoin heikkoja, mutta tätä katsotaan silmiin eikä paeta voimaevankeliumiin ym paikkoihin

    Monissa paikoissa on aivan surkea opetus, ihan tyhjiä sanoja, jotka ei ravitse henkeä. Puhutaan hengellisiä juttuja, todistellaan ihme tutkimuksilla, että raamattu on totta, on rukouskouluja jne mutta ei kunnon tervettä evankeliumia! En ymmärrä, miten ihmiset vuosikaudet käydä noissa paikoissa?? Ovatko menneet harhaan, kun vakuutellaan, että meillä tapahtuu, Jumala toimii juuri täällä jne. Narkkarit todistaa uskoontuloaan ja huonon opetuksen takia eivät juurru sanaan ja ovat taas muutaman vuoden päästä kaduilla. Hyvin katkerina uskoville. Eivät toki kaikki.

    Itse joskus nuorena aloin puhua kielillä, nykyään harvoin puhun muutaman sanan, mutta rehellisesti sanoen en ole saanut siitä mitään hyötyä hengelleni. Pelkän tyhjyyden ja suorittamisen halun. Mitäköhän salaisuuksia siinä Jumalalle puhuu, kun sen jälkeen seuraa yleensä tosi huonoja valintoja ja tekoja. Olen rukoillut että Jumala ottaa sen pois ja harvoin kielillä puhuminen enää käy mielessä. Joskus kokouksessa on tullut pakko, että minun “pitää” puhua kielillä, muuten rukous ei ole voimallinen. Mutta rehellisesti sanoen Jumala vastaa usein niihin rukouksiin, joita huokailen sängyssä ennen nukahtamista ja mietin, että tuskinpa Jumala näihin vastaa. Rehellisesti sanoen, en tiedä rakentaako kielilläpuhuminen ketään?

    Tällaista nyt tuli mieleen.

    Like

  3. Pinnan alla kuohuu. Seinäjoella eivät kaikki suinkaan ole tyytyväisiä puhujavalintoihin NARista tai Bethelistä. Patrickin on yhä kyseenalainen valinta. Vaikeat ajat edessä. Paljon on pastoreilla siellä vastattavaa Herralle.

    Like

    1. Nyt on Seinäjoen helluntaiseurakunnalla viimeiset hetket tehdä parannus. Uskon näiden nykyisten ja tulevien eksytysten hajottavan sekä seurakunnan että niihin mukaan menevät ihmiset. Koko Suomen helluntaikarismaattinen liike on suuressa mullistuksessa. Mitä jää jäljelle tulen ja karismaattisten aaltojen jälkeen?

      2Tess 2:

      11. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
      12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

      Eksytys on Jumalan tuomio heille, jotka ovat mielistyneet vääryyteen.

      Like

      1. Hei arvoisa “ilmiotutkija”.

        Kiitos asiallisesta artikkelista, johon olit liittänyt myös tekemäni työn opetusvideoiden osalta.
        Tahdon ilmoittaa, että 22.6.2016 irtisanouduin Seinäjoen Helluntaiseurakunnan jäsenyydestä.

        Siunausta työhösi
        T:Juha Norolampi

        Like

  4. Paavali varoitti toisesta Jeesuksesta ja toisesta evankeliumista, laittomuus oli jo silloin vaikuttamassa ja pian alkoikin yön aika. Siihen laittomuuteen on kaatunut kaikki herätykset siitä lähtien. Nyt länsimaissa on ehkä jo 40 vuotta ollut elävässä kristillisyydessä vastaava hengellinen joukkotuho, kuin oli Juutalaista kansaa kohdannut joukkotuho joka oli esikuvaa kuinka Seurakunnalle käy. Kyllä tosiasia on, että luopumus ja toinen evankeliumi on jo vallalla, klassisissa ja antikarismaattisissakin uskovien pyramiidin mallisissa ryhmittymissä joita seurakunniksi kutsutaan. Pieni on valvova jäännös, mutta on myös heräämisen aika, osa sytyttää lampun.

    Eli pointtini se, että tää räikeä sekasotku on vaan loppupidot jo toisen evankeliumin vääryyteen mielistyneille massoille. Ei nämä uhkaa elävää uskovaa mitenkään. Mutta karua kieltä kertoo tilanteesta, että lähes kaikille menee ilmiselvä höttö läpi. Se myös huolestuttavas, että monelle kelpaa kuollut luopunut uskonnollisuus ja ainut murhe on nyt tämä pohjasakka joka alkaa nousta suuhun kun on ollut jo vuosikymmeniä väärä malja kädessä.

    Ei klassinen uskonnollisuus ole yhtään parempi kuin uuskarismaattinen. Ainut hyvä ja oikea on elävä usko, kilvoituksen tie Herran todellisessa yhteydessä, tuoreudessa ja uudistuksessa ja palavassa ensirakkaudessa.

    Like

  5. Reblogged this on Kaupungin ainoa kalvinisti and commented:
    Seinäjoelta leviää Suomeen pimeyttä ja hengellistä myrkkyä. Onko peli jo menetetty, vai onko kurssi vielä käännettävissä? Minulla on ystäviä, jotka aikovat osallistua tapahtumaan. Tiedän jo valmiiksi, että sama iänikuinen rallatus raikaa: “en kuullut heidän puheissaan mitään Raamatun vastaista.”

    Like

  6. “Missä on vanhimmistojen ja paimenten hengellinen vastuu? Moni on palanut loppuun ja menettänyt mielenterveytensä epäterveissä seurakunnissa.”

    Eikos sita nyt terve ihminen voi vaihtaa seurakuntaa 🙂

    Like

      1. Ja sen väärän hengen valta ja auktoriteetti on niin voimakas, että menee vuosia kun on taas terve ja voi “uskoa” Jumalan työhön koko sydämestään ja uskoa että omat ajatukset mitä Raamatusta löytää on oikein. Mutta kiitos Jumalalle, Hän on pitkämielinen ja suuri armossaan, se paraneminen on mahdollista. Sanan paikka, monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut… mielestäni toteutuu tässä irtautumisessa näistä valheopettajista. Ja se irtautuminen ja parantuminen tapahtuu erheensä tunnustamisen ja parannuksenteon kautta.

        Like

      2. tuolla logiigalla taitaa sitten olla turhaa tamakin yllaoleva teksti, ihmiset kun ei osaakaan itse ajatella 🙂

        Like

      3. Vaikka eksytyksen voima on suuri, niin Jumala on sitäkin suurempi. Rukoilemmekin, että ihmiset tulisivat varoitetuiksi ja näin varjeltuisivat väärien oppien ja ilmiöiden vaikutuksilta. Sekä näissä kuvioissa jo mukana olevat ihmiset heräisivät myös tutkimaan, että mistä on kyse.

        Like

  7. “Rehellisesti sanoen, en tiedä rakentaako kielilläpuhuminen ketään?”

    Mikäköhän on tässä pointti, sammutetaan usko ihmisten sydämistä? jos joillakin tulee erilaista “astian” makua niin tuomitaan harha oppisiksi? Tässähän tulee jo kirjanoppineet fariseukset mieleen. Menkää mieluummin levittämään evankeliumia kaduille ja aitovierille kuin julkisesti arvostelette toisia uskon veljiä ja sisaria ja sammutatte evankeliumin?!

    Like

    1. Kristillisen opin ja käytännön sekä sen hedelmien arviointi ei mitenkään poissulje evankeliumin leviämistä, vaan on sen edellytys. Mitä helluntaikarismaattiseen ymmärrykseen kielilläpuhumisesta tulee, niin en itsekään ole löytänyt mitään yhteyttä sen ja rakentumisen välillä.

      Like

    2. Siinä oli varmaan se pointti, että henkilö ei tiedä, rakentaako kielilläpuhuminen ketään.

      Mikä ihmeen uskon kriteeri, mittari tai sisältö se kielilläpuhuminen on? Jos se lähtee tai jää pois, niin sammuuko koko usko silloin? Mitä uskoa se sellainen on? Ja uskoa mihin?

      Mistä lähtien kielilläpuhuminen on ollut yhtä kuin evankeliumi? Jos ryhmästä koehenkilöitä, tässä tapauksessa opiskelijoita, voidaan parin tunnin aikana opettaa runsas enemmistö puhumaan kielillä ilman, että uskolla on mitään tekemistä asian kanssa, niin mitä se nykyisestä kielilläpuhumisesta kertoo?

      Katsoin useamman tunnin Summerfestin ohjelmaa lauantailta, ja siinä ei ollut mitään jälkeä mistään evankeliumista. Eivät nämä henkilöt oikeasti enää tiedä, että mikä se sellainen on kuin evankeliumi. Ei heissä ole mitään sammutettavaa. Jos se sammuttaminen olisi tämän blogin tarkoitus, niin tämä olisi auttamattomasti myöhässä. Ennemmin tarkoitus on kertoa tästä onnettomasta tilanteesta.

      Like

      1. ”Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

        Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.” 1.kor.14: 2 ja 4
        ‭‭
        Tossahan se lukee raamatussa, joku puhuu innoissaan kielillä ja sit sanotaan et ei se mitään rakenna ihan turhaa koko juttu, eikö se sammuta uskoa?

        Ja sitä kautta se myös vaikuttaa evankeliumin leviämiseen, rohkeus väistyy kun ei enää tiedetä kuka on oikeassa ja kuka ei??
        Ja oon myös kokenut tapauksia joissa jätetään esim. katuevankeliointi väliin koska “siellä vaikuttaa kuitenkin väärä henki” ja jäädään mieluummin kotiin! Sanoisin että liha vinkuu ja sielunvihollinen on mielissään kun Herran soturi jää kotiin. Daavidillekaan ei hyvin käynyt kun jäi kotiin kun muut oli sotimassa! 2.sam. 11

        Summerfest oli kokonaisuus, torstai-ilta ja perjantai aamu oli enemmän evankeliointiin valmistava kokous ja päivällä mentiin kaduille. Aussipojat kieltämättä tykkäsivät enemmän ylistää kuin saarnata mutta kyllä sieltä sanaakin välillä tuli ja myös
        alttarikutsuja.
        Itekki oon tätä touhua epäillyt mutta nyt kun sen omin silmin näin niin kyllä meidän uskovien täytyy herätä tähän aikaan ja keskittyä mieluummin sielujen voittamiseen kuin siihen että kuka on oikeassa tai väärässä!

        Like

      2. Ihmiset, jotka eivät tiedä, mitä on rakentaminen tai rakentuminen, luulevat, että kielilläpuhuminen rakentaa. Monikin on sanonut minulle puhuneensa kielillä vuosia, mutta todenneensa lopulta, ettei siitä ole ollut mitään hyötyä. Miksi ei? Minäpä kerron.

        Sinun pitäisi lukea 1Kor. 14 kokonaisuutena. Eikä poimia siitä kahta sanaa erilleen ja luoda uutta oppia niiden ympärille. Kaikkialla Raamatussa rakentaminen ja rakentuminen perustuu synnin, vanhurskauden ja tuomion eli Kristuksen työn eli Joh. 3:14 (ei Joh. 3:16) ajatuksen paremmalle käsittämiselle. Tämän Jeesus sanoo Pyhän Hengen tehtäväksi Joh. 16 luvussa.

        Paavali moittii Korinton seurakuntaa 1Kor. 14:ssa. Ensimmäinen moite on, että jos ei kukaan ymmärrä sanotusta mitään, niin ei kukaan siitä voi rakentuakaan. Toinen moite on, että rakentuminen on jotain, mikä koskee seurakunnan yhteistä elämää. Ei ole olemassa kristittyä, joka “rakentuisi” yksinään.

        Paavalin ajatus on siis jakeessa 1Kor. 14:4, että kielilläpuhuja on itsekeskeinen ja pöyhkeä. Ja 1Kor. 14:2 on osa samaa perustelua. Huomaa, että “hengessä” on pienellä alkukirjaimella. Alkuteksti ei ota tähän kantaa, mutta myös “jumala” kuuluisi olla pienellä. Paavalin ajatus ei ole luoda uutta oppia “Jumalalle puhumisesta”, vaan korostaa sitä, miten turhaa on sellainen puhe, mitä kukaan ei ymmärrä. “Ei häntä näet kukaan ymmärrä.” Ei edes Jumala. Ja miksi? Koska hän ei oikeasti sano mitään.

        Like

  8. Mielestäni Patrick Tiainen on itse eksyttäjä ja käyttää hyvinkin arvelluttavia metodeja kun hän yrittää tuoda itseään ja lahkoaan julki ?

    Like

  9. Mittee työ huolehditte toisten asioista näin kovasti? Jos keskittyisitte vaan kantamaan hyvää hedelmää, ja jättämään muiden arvostelun vähemmälle, niin saattaisi olla elämä paljon hyödyllisempää. Teitä ei ole kukaan missään korottanut sellaiseen asemaan, että voisitte toimia opettamassa muita miten kuuluu toimia tai opettaa.

    Like

    1. Miten niin ne ovat “toisten” asioita? Eikö usko ole eräällä tavalla kaikkien yhteinen?

      Hyvän hedelmän kantaminen voi lähteä vain siitä, että usko on oikealla perustalla. Jos ei tätä tiedä, niin on erehtynyt siitä, mitä “hyvällä hedelmällä” tarkoitetaan.

      Keneltä minun pitäisi mennä kysymään tätä nimitystä tai korotusta? Tiedän, että karismaattisissa piireissä pelleillään kaiken maailman voiteluiden ja mantteleiden kanssa. Kuitenkin oikeassa kristillisyydessä vastuu terveestä ja raittiista vaelluksesta kuuluu jokaiselle ja se on seurakunnan ja sen jäsenten yhteinen projekti.

      Like

  10. En todellakaan ymmärrä, mistä olette saaneet tämän “tehtävän” arvioida ja tuomita kaiken mikä liikkuu? Mitähän kävisi jos tämän ajan, jonka täällä vauhkoatte rukoilisitte seurakuntien, Patrikin ja Benin puolesta?! Onko käynyt mielessä?

    Like

    1. 2. kirje Timoteukselle 4:1-4
      Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

      Like

  11. Edelleen näen rakentavampana jälkimmäisen vaihtoehdon. Mistä tiedät, että juuri sinä olet oikeassa? Luotan Jumalaan ja Pyhään Henkeen, että he varoittavat minua harhaopetuksesta. Tekin olette eräässä trendissä mukana, nimittäin koetelkaa kaikki trendissä!

    Like

    1. Ensinnäkin, on aika halventavaa puhua vauhkoamisesta. Onko se sinun normaali tapa olla eri mieltä jostain?

      Toiseksi. Mitä tarkoitat ‘rakentavalla’? Onko sinulla joku käsitys siitä, että mitä haluat ‘rakentaa’, tai mitä sinä ehdotat, että meidän kriitikoiden pitäisi haluta ‘rakentaa’? Vai onko se sellainen sana, mitä on vain helppo heitellä? “Te ette oo kivoja. Te ette rakenna.”

      Tätä seuraavaa trendiä soisin useammankin noudattavan:

      Apt. 17:10 Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan. 11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

      Uskon perusasiat eivät ole hirvittävän vaikeita. Siksi onkin jännää, että Ben, Patrick ja muut uskonsanalaiset eivät tajua niitä. Olen sitä mieltä, että järjen puutteesta se ei voi olla kiinni, vaan siihen täytyy olla hengellinen selitys. Jos joku tietoisesti haluaa harhan opetusta, niin Jumala tai Pyhä Henki ei ala ketään jyräämään oikealle tielle. Tämä blogi voi olla paras varoitus, minkä tulet saamaan. Jos ihminen kieltäytyy kuulemasta ja ymmärtämästä, niin se on siinä. Tuskin sinulla on mitään oikeutta odottaa mitään “viboja” tai ääntä taivaasta.

      Like

  12. Hei. Aika tiukkaa ajattelua on mitä on tässä kirjoitettu. Mietin, mitä Jeesus sanoisi näistä. Miltä näyttäisi teidän toimintanne,joka olisi teistä soveliasta?

    Olen samaa mieltä siitä, että Suomessa on liikaa vauvakristittyjä, joilla ei ole paimenta eikä kotia eikä johdonmukaista opetusta. He etsivät nälkäisinä monesta paikasta jotakin, joka puuttuu heidän elämästään.
    Mielenterveysongelmat johtuvat useammin muusta kuin Patrick Tiaisesta, Bill Johnsonista jne Yksi on yksinäisyys. Seurakunnista puuttuu isiä ja äitejä, jotka hoitaisivat nuoria uskovia. Seurakunnissa ei aina edes tervehditä ja sisäisiin ryhmiin on vaikea päästä sisälle. Maailmamme on rikkinäinen ja rikkinäiset ihmiset tulevat luoksemme.
    Työntelijät väsyvät ja sairastuvat. Syynä on tuottaja/kuluttaja -kulttuuri, jossa muutama palvelee ja iso joukko tulee syötettäväksi.
    Toivon, että käyttäisimme vähän enemmän voimavaroja opetuslasten hankkimiseen julistamalla ja opettamalla kuin muiden vikojen etsimiseen. Vikoja löytyy, pahuus tulee ilmi ennenpitkää. Herkkyyttä vaaditaan ettemme leimaa Pyhän Hengen työtä Beelsebulin työksi.

    Toivotan siunausta kaikille teille ja myös Patrick Tiaiselle, Bill Johnsonille ym.
    Maran ata!

    Like

    1. Jeesus sanoo

      Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? (Matt 7:15-16)

      On kyllä totta, että seurakunnissa on jo valmiiksi rikkinäistä porukkaa eikä paimenuus ja seurakuntayhteys todellakaan ole sellaista kuin sen pitäisi olla. En kuitenkaan näe kovin vallankumouksellisena sellaista havaintoa, että epäterveestä opista seuraa epäterve elämä. Onhan tuolla norjalaisella sivullakin (http://www.mensviventer.no/mvv40/psykiskelidelser.htm) viitattu tutkimukseen, jossa löydettiin selkeä yhteys menestysteologisen seurakunnan ja mielenterveysongelmien välillä.

      Ei pahuus tule ilmi kovinkaan helposti ilman paljastajaa.

      Raamattu on täysin riittävä myöskin siinä, mitä hengelliseen arviointiin tulee. En ole nähnyt kovinkaan vahvaa argumentointia Bill Johnsonin ja Patrick Tiaisen puolesta. Kaikenlaista savuverhon heittämistä ja arvostelukyvyn käyttämisestä varoittamista kylläkin. Nämä opit ja ilmiöt pystyvät elämään ainoastaan sellaisessa ympäristössä, jossa Raamattua ei tunneta eikä arvostelukykyä käytetä.

      2Tim 4

      1. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
      2. saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
      3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
      4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s