Yliseurakunnallisten verkostojen valta

Blogin kirjoittaja on pitkän aikaa seurannut Hillsong -liikkeen ympärille muodostunutta verkostoa. Hillsongille on ollut loistava bisnesstrategia aloittaa musiikin ja kulttuurin avulla eräänlainen kulttuurivallankumous, jossa he lopulta virallistavat sen suhteen, joka on jo kommunikoitu kulttuurin, käyttäytymisen ja sanan kautta (https://hillsongilmio.wordpress.com/2015/05/23/onko-seurakuntasi-liittymassa-hillsong-perheeseen/) .

Verkostot eivät rajoitu pelkästään Hillsongiin, vaan niitä tavataan myös uusapostolisuudessa. Yhteistä näille verkostoille on se, että seurakuntien johtajat, monesti seurakuntalaisten tietämättä, solmivat erilaisia suhteita verkostojen edustajiin. Tällaisesta Hillsongin tekemästä seurakunnan valtaamisesta on blogissa kirjoitettu aikaisemminkin. Kohteena oli tällöin norjalainen seurakunta.

Taustalla ovat raha, valta ja suosio. Halutaan kuulua suureen ja merkitykselliseen liikkeeseen, jolle annetaan jumalallisia merkityksiä. Verkostomarkkinointi toimii myös hyvin samanlaisilla menetelmillä. Hillsong imuroi rahaa pyramidin huipulle erilaisten jäsenmaksujen sekä kirja- ja  tallennemyynnin avulla.

Hillsong on valinnut kohteeksi juuri nuoret, joille on luotu trendikäs ”kristillinen” nuorisokulttuuri. Samalla heidät on saatu erotettua laajemmasta seurakuntayhteydestä raamatullisen mallin (Ps. 148:7-12)

Ylistäkää Herraa maasta, te merieläimet ja kaikki syvyydet,tuli ja rakeet, lumi ja sumu, sinä myrskytuuli, joka panet hänen käskynsä toimeen,te vuoret ja kaikki kukkulat, te hedelmäpuut ja kaikki setrit,te pedot ja kaikki karja, te matelijat ja siivekkäät linnut, te maan kuninkaat ja kaikki kansakunnat, te ruhtinaat ja kaikki maan tuomarit, te nuorukaiset ynnä neitsyet, te vanhat yhdessä nuorten kanssa.

sijaan.

Hillsong -liikkeen leimallisesta kaupallisuudesta kertovat mm. Hillsong Foundation, jossa jäsenyystasot on jaoteltu annetun rahamäärän mukaan. Hillsong Network, johon Houm kuuluu, mainostaa Ministry Membership -jäsenyyttä 500 $ vuodessa. Etuina mainitaan

-erityinen pääsy seurakunnanrakentamismateriaaleihin

-kutsuja open house -tapahtumiin, kokoontumisiin, lounaille ja johtajille tarkoitettuihin retriitteihin

-erityiskopio viimeisimmästä Hillsong -albumista, kun se julkaistaan

-alennuksia Colour & Conference -tapahtumien rekisteröitymisiin VIP -paikoille

-alennuksia Brianin ja Bobbien materiaaleihin

Näiden faktojen valossa pitäisi olla täysin selvää, että Hillsongin musiikki ei millään tavalla ole ongelmatonta, vaan kulttuurilliset vaikuteet realisoituvat lopulta sunnuntaikokouksen muuttumisena nuortenillaksi osana Hillsong -franchisea. Ilmiötä voisi kuvata uudissana houmiutuminen, joka totetutui Seinäjoen ILTA -seurakunnan (nuortenillan, mutta käytännössä Saranpään aikana itsevaltaisen seurakunnan) siirtymisenä lauantai-illalta sunnuntaille sekä uusiin tiloihin ja uuden nimen alle.

Blogin kirjoittajalle tällaiset valmiit franchise -tyyliset markkinointi, menetelmät ja metodit -mallit näyttäytyvät hengellisenä köyhyytenä. Tilanteeseen on kuitenkin tultu jostain. Suurimpana syynä kaikkiin ongelmiin näen Raamatun opettamisen ja soveltamisen puutteen seurakunnassa.

Ihmisen syntiinlangenneesta luonnosta nousevat käsitykset Jumalan tahdosta ja seurakuntaelämästä ovat väistämättä korruptoituneita ja synnin tahrimia. Jumalan tahdon mukainen jumalanpalvelus nousee ainoastaan ja pelkästään Raamatun soveltamisesta seurakunnan oppiin ja käytäntöön.

Valtavirtaisessa evankelikaalisuudessa olevat ongelmat ovat niin syvällä, että kurssia on monen liikkeen ja seurakunnan kohdalla vaikea muuttaa. Joskus laivan pitää mennä pohjaan asti. Kevytviihteellinen siunauksia painottava sekä synnin ja ristin unohtava julistus on täyttänyt monet seurakunnat uudestisyntymättömillä ihmisillä, jotka eivät kestä kuulla kaikkea Jumalan tahtoa (Apt 20:27).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s