Mitä väärää Hillsongissa? -Ajankohtaista uskosta -blogin artikkeli

SK:n suomentamassa ja Ajankohtaista uskosta -blogissa julkaistussa artikkelissa Hillsongia käsitellään monesta eri näkökulmasta

—————————-

Onko Hillsong maailmallinen?

Hengellinen aviorikos on synti, jossa maailman muodit ja huvit menevät Herran asioiden edelle. Joko tietoisesti tai tietämättään Hillsong teoillaan edistää juuri sitä. Huolimatta siitä ovatko heidän motiivinsa hyvät vai ei ja huolimatta siitä, ovatko he mukavia ihmisiä vai ei, niin yksinkertainen tosiasia on, että he käyttävät maailmallista ja jumalatonta rock-musiikin välinettä, jota naivisti kuvailevat ylistyksenä yrittäessään tuoda niin uskovat kuin uskomattomat suhteeseen pyhän Jumalan kanssa. Ylistystä ei pitäisi tarjota Jumalalle eikä evankeliumia esittää sellaisella tavalla, että ne täyttävät maailman normit, sillä Jumala sanoo: Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan…(Room. 12:2). Jos yritämme käyttää ”tämän maailman jumalalle” kuuluvia asioita ihmisten tuomiseksi pyhän Jumalan läsnäoloon, niin se ei kelpaa Hänelle.

Seurakunta, joka on omaksunut sen elämäntapaa ja viihde-arvoja, ei voi kutsua ulos maailman pahuudesta myöskään kadotettuja syntisiä. Melkein jokainen vakava kristitty ymmärtää, että jos ylistyksessä käytetään jotakin, joka on historiallisesti yhdistetty vapaan seksin, jumalattomuuden, juopottelun, huumeiden ja emotionaalisten orgioiden vaihtoehtoiseen kulttuuriin, tai noussut siitä, niin se on enemmän kuin sopimatonta – se on synnillistä ja todistaa petoksesta.

[…]

Nykyaikainen kristillinen musiikki matkii maailmaa menetelmässä, pukeutumisessa ja äänessä. Se ei ole aitoa palvontaa, kuten Hillsong yrittää vakuuttaa sen olevan. Hillsong on bisnes, joka myy maailmallista viihdettä (ja tienaa miljoonia), jota mainostaa nuorille ja tietämättömille kristityille Herran palvontana.

—————————

.

Advertisements

3 thoughts on “Mitä väärää Hillsongissa? -Ajankohtaista uskosta -blogin artikkeli

  1. Lainaus tuosta artikkelista: “Psalmit, virret ja hengelliset laulut, ei nykyaikainen kristillinen rock, ovat tarkoitetut opettamaan ja neuvomaan kristittyjä Jumalan Sanassa. Laulu ja veisuu tulevat sydämestä ja ovat suunnatut Herralle eivätkä pelastumattomille. Kristittyjen tulee veisata sydämissään Herralle. Aito hengellinen musiikki perustuu melodiaan, joka ruokkii henkeä. Maailman musiikki perustuu poljentoon, etupäässä rumpuihin ja bassokitaroihin, jotka ruokkivat lihaa.”

    Nyt on pakko kysyä: mitä tuo “aito hengellinen musiikki” tässä tarkoittaa? Missä menee se raja, että musiikki ei olekaan enää kristillistä? Urut olivat muinoin käytössä amfiteattereissa, miksi niillä soitettu musiikki olisi jotenkin “hengellisempää” kuin tämä paheksuttu “kristillinen rock”? Meneekö tämä raja ihan oikeasti bassorummussa?

    Tykkään veisata virsiä ja hengellisiä lauluja. En vain usko, että niiden on pakko olla vähintään 200-vuotiaita ollakseen riittävän pyhiä laulettaviksi. Enkä myöskään sitä, ettei niitä voisi säestää millään muulla kuin uruilla.

    Like

  2. Itse koen että se on pitkälti henki kysymys. Johanneksen kirje kertoo että elävällä uskovalla on erottelu kyky, että voi tutkia ja erotella että onko todella Jumalan Henki vaikuttamassa. Jumala ei jaa kunniaansa, ja ainakin itsellä on niin ettei minussa vaikuttava Herran Henki yhdy moneen asiaan mitä tarjoillaan hengellises kääreessä. Jumalisuuden ulkokuori löytyy, mutta Henki puuttuu. Se ei ole silloin hengellistä. Vaan uskonnollista, kuollutta, elävän vastakohta. Näin on puheissa, lauluissa, musiikeissa ja toiminnoissa. Sellaista pitää karttaa. Pyhä Henki ei toimi yhdessä muiden henkien kanssa, vaan johdattaa kaikkeen totuuteen. On myös iisiä kaunista musiikkia jossa ei Henkeä ole. Pyhä Henki ei ylipäätään tarvi ihmisen apuja ja tehokeinoja. On vaan niin paljon ihmisiä joilla ei ole henkilökohtaista sisäistä Jumalan tuntemusta, ei synnintuntoa eikä armontuntoa, niin siksi heidän mahdoton erottaa ja tunnistaa ja nähdä että mikä on Jumalasta ja mikä ihmisen rakentamaa kyhäelmää, epäjumalan palvelusta ja oman lihan ruokkimista ja inhimillistä vatsan täytettä

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s