Pastori Esa avaa betheliläisiä käsityksiä Kristuksesta (edit: videolinkki Koetelkaa kaikki -tilaisuuden luentoon aiheesta)

Pastori Esa avaa betheliläisiä käsityksiä Kristuksesta suhteessa klassiseen kristinuskoon artikkelissa Kenosis kristologia ja Jeesuksen ihmeet 1

Johnson opettaa, että Jeesus laittoi sivuun jumalalliset kykynsä tullessaan ihmiseksi, ja lopulta hän teki ihmeet, voitti saatanan ja kuoli ristillä ei Jumalana, vaan ihmisenä — oikeassa suhteessa Jumalaan (Johnson 2013, 29, 32). Ainoastaan ”voitelu on se, joka yhdisti Jeesuksen, miehen, jumalalliseen” (emt., 88). Perinteisesti on ajateltu, että Jeesus itse oli Jumala.

Johnson erottaa Jeesuksen ja Kristuksen toisistaan siten, että jälkimmäinen viittaa voitelun vastaanottamisen kokemukseen Jeesuksen kasteessa (emt., 87). Perinteisesti on nähty, että Jeesus oli Kristus jo aikojen alusta alkaen. Pyhän Hengen kaste nähtiin todisteena tästä, messiaanisesta totuudesta. Klassiset adoptionistiset kristologiset harhaopit erottivat myös Jeesuksen ja Kristuksen toisistaan ja näkivät Kristuksen tulevan Jeesukseen joko kasteessa, ylösnousemuksessa tai taivaaseen asettumisessa.

Pastori Esa jatkaa aiheesta Koetelkaa kaikki -tilaisuudessa.

Advertisements

3 thoughts on “Pastori Esa avaa betheliläisiä käsityksiä Kristuksesta (edit: videolinkki Koetelkaa kaikki -tilaisuuden luentoon aiheesta)

  1. Pastori Esalla taitaa olla suurin huoli siitä että organisaatiot kaatuu, hänen käsitys klassisesta uskosta on pastorijohtoinen srk jossa on asetelma papisto vs riviseurakuntalainen. Siksi hillsong on hänestä hienoa. Samoin owm hardtalk ohjelmassa oli jo aiemmin suhe seurakunnan perustaja pastori “asiantuntijana”, ja siellä suhes ei todellakaan olla selvillä vesillä, vaan se on massiivisin eksyttävä taho pk seudulla, hillsong klooni. Ihmettelen siksi koko hardtalk formaattia suuresti. On nimittäin selvä asia, että katolilaisprotestanttinen palkkamiehistön vetämä srk malli ei ole se missä elävät uskovat tulevaisuudes kokoontuu, vaan ne mallistot pimenee pimenemistään. Jeesus paimenena kerää itse omansa, luste kootaan yhä isompiin nippuihin ja Herran omat erkanee sieltä, lähtee pois ja kokoontuu keskenään ja elää uskoaan todeksi arjen tasolla maailman silmissä vaatimsttomasti. Pastorin ja papin virka on kuin saul aikoinaan, eli ei Herran tahto lainkaan mutta ollut omana aikanaan silti Herran käytössä. Muttei niin ollut aluksi, eikä niin ole lopuksi. Ihmisrakennelmat hajoaa.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s