OneWay TV käsittelee uusapostolista liikettä

Uusapostolinen liike (engl. New Apostolic Reformation) on hyvin laajasti levinnyt epäterve oppikokoelma, joka poikkeaa hyvin suuresti klassisesta kristinuskosta ja apostolisen opetuksen (Raamatun) auktoriteetin sijaan opettaa itse itsensä nimittäneiden apostolien auktoriteettia.  Bill Johnson ja sitä kautta Bethel & Jesus Culture ovat osa tätä liikettä. OneWayTV avaa liikkeen taustoja:

 

Advertisements

11 thoughts on “OneWay TV käsittelee uusapostolista liikettä

  1. Paljon asiaa, mutta paljon myös höttöä tuossa Akin ja Esan opetuksessa. Kaikki liikkeet ja tahot ja vaikuttajat jotka he nimesi, meni sinänsä oikein. Ne on oikeastaan niin ilmiselvää eksymystä, ettei niistä tarvitsis edes puhua. Jokainen todellinen Jumalan lapsi erottaa oikean väärästä.

    Mutta se, että annetaan mielikuva että konservatiivinen klassinen protestanttinen kristinusko on turvallinen ja varma valinta on vakavan sokeudenmerkki. Eli että kuhan et mene näihin virtauksiin niin kaikki kunnossa.

    Minun mielestä totuutta lähellä ollaan siinä, että juuri se klassinen antikristilliseen henkeen kaatunut tunnustava kristillisyys on kaiken tämän synnyttänyt josta varoitetaan. Oikeastaan nämä on jo tuomioita siitä, että ei otettu vastaan rakkautta Totuuteen. Nyt Aki ja Esa varoittelee eksyneitä ja valheen hengen vallassa olevia siitä, että “älkää ihmees ottako näitä ja näitä tuomioita vastaan”. Ja mielikuvaksi jää että kaikki on nyt hyvin rauha rauha ei mitään hätää, kuhan näistä pysytte erossa.

    Sanahan sanoo että ne eksytykset lähetetään niille jotka on jo luopuneita, niitä joille ei kelvannut ristin tie ja nisunjyvän tie vaan jotka halus viihdykettä ja vatsan täytettä, sitä toista evankeliumia josta jo Paavali varoitti.

    Totuus on myös se, että Jumala totisesti ennallistaa ja uudistaa Seurakunnnan. Ja niitä on vähän, se on pieni lauma, mitään liikkeitä ja kirkkokuntia ei uudisteta, vaan sieltä lähtee ulos Herran kansa. Ja se lauma erottautuu tulevaisuudes yhä enempi siitä klassisesta uskonnollisuudesta jota Esa ja Aki tuossa ylistää. Ja sillä pienellä laumalla ei ole mitään tekemistä myöskään tuon kanssa, josta miehet nimetysti varoittivat.

    Nyt vaan on iso ongelma, että he samalla niputtivat yhteen kasaan sekä sen mitä todella Jumala on tekemässä että tuon kaiken ilmiselvänsekasotkun josta ei edes tarvitsis ääneen mitään mainita, kun niin selkeästi ollaan vinolla pinnalla.

    Oikeastaan noihin ilmiselviin tuomioihin (eksytyksiin) liiallinen paneutuminen on sitä, missä käy varoittajalle hassusti, joutuu revityksi. Seuraava Sanan kohta siitä varoittaa.

    Matt.7
    6. Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.

    Minun mielestä tuo näky oikeasta ja väärästä herätyksestä on hyvä ja raitis. Ja sieltä nostan muutaman lainauksen.

    http://personal.inet.fi/koti/esko.tienhaara/kirjoituksia/oikea%20ja%20vaara%20heratys.htm

    ” Herra on saamassa aikaan sellaisen lopunajan herätyksen, jollaista emme ole koskaan nähneet, ja se alkaa sinusta. Herra kutsuu sinua erottautumaan Herralle pyhyyteen ja vanhurskauteen ja vaeltamaan kuuliaisena ja täysin Hänen tahtoonsa alistuen. Pysy irti synnistä, ole täydellinen kuten Taivaallinen Isäsi on täydellinen, ole kuollut lihalle ja elävä Kristukselle. Vaella raittiina ja juhlallisen vakavana Herran edessä kunnioittavassa ja pyhässä Jumalan pelossa. Jos etsit ja odotat jotakin isoa yhteistä tunnepitoisuuden ja merkkien ja ihmeiden vuodatusta, menetät tulevan herätyksen. Herätys alkaa sinusta!”

    “Ellet käsitä, että Herran herätys on saamassa alkunsa yksilöllisesti sinusta, silloin menetät sen!”

    ” Jos se ”herätys”, jossa olet, ei ole vakava ja kunnioittava, pyhä ja vanhurskas, ja ellei rakkaus ja kunnioittava Jumalan pelko eivät ole ainoat näkemäsi asiat, juokse silloin henkesi edestä ja varoita jokaista tuntemaasi henkilöä. “

    Like

    1. Pidin itsekin tuota hieman liian mietona ja kantaaottamattomana. Eksytyksen suosiollisuus juuri on merkki jostain syvemmästä, mutta asian käsitteleminen voisi olla liian vaikeaa. Nämä kaikki eksytykset ovat seurausta siitä, että on luovuttu Raamatusta opin ja käytännön lähteenä. Näin todellinen Jumalan tunteminen on kadonnut ja korvautunut näyillä, unelmilla ja kuvitelmilla. Samalla seurakunnat ovat täyttyneet uudestisyntymättömistä ihmisistä, joiden haluja ja tarpeita tulee palvella.

      Kaikista pahinta on, että nämä samat ihmiset ovat myös seurakunnan rahoituspohja. Korjausliike johtaisi taloudellisiin ongelmiin. Eikä suosionsa ja työpaikkansa menettänyt saarnaaja sopisi muuksi kuin käytettyjen autojen myyjäksi. Siinähän menisi maine, omaisuus ja kunnia!

      Ymmärtääkseni juuri kukaan ei ole käsitellyt Suomessa seurakuntien arvopohjan muuttumista. Leif Nummela tosin mainitsi asiasta ohimennen Helluntaikonferenssin arvopaneelissa jokin vuosi sitten. Ketään ei kiinnosta, että onko jokin asia totta ja pyhää. Korkeimpia arvoja ovat toiminnallisuus (merkityksessä vetääkö se massoja puoleensa vai ei) ja nautinnonhakuisuus (hyvä meininki jeejee).

      Lopulta todellinen seurakunta on jossain muualla. Surullista on se, kun epäterve seurakuntayhteys saa uskovan vinoon. Jos joku tällaiseen seurakuntaan eksyy.

      Ja kolehdilla voidaan vaikka ostaa uusi äänentoistojärjestelmä.

      Ilm 3:1. “Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: ‘Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.
      2. Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.

      Like

  2. Aamen! Ja hyvä tuo oli että nostit nuo aiheet tänne. Pitää muistaa rukouksin että alkaisi myös kuulua selvä pasuunan ääni sen suhteen seurakunnissa, että alettais tehdä pastorit etunenässä parannusta siitä vuosikymmenten penseydestä ja laitoskristillisestä menosta mitä on suosittu. Nyt ikäänkuin pelästytään pikkukäärmeitä joita kuoriutuu..mutta ei olla valmiit tunnustamaan että niitä tulee siksi kun se isokäärme saa elää. Tässä blogissa on mun mielestä kyllä sitä syvempää otetta, kun tuodaan esiin sitä ongelman ydintä eli “evankeliumia” joka ruokkii lihaa.

    Se on aika vakava paikka, kun hengellisyytenä käsitetty asia ruokkii Hengen vihollista eli lihaa. Kun vaelletaan valhetellen ja luulotellen että oltais valkeudessa ja vapaudessa ja pelastettuina, vaikka vaelletaan orjina lihallisesti hengellises pimeydessä.

    Fil.3.html

    8. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana – että voittaisin omakseni Kristuksen
    9. ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
    10. tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
    11. jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.

    17. Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
    18. Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
    19. heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

    Like

  3. Mua häiritsee, että nykyään pitää seurakuntaankin päästäkseen maksaa siitä. Eräs seurakunta myi joulujuhlaansa 10 euron lippuja. Ei taas ollut köyhällä asiaa tuohon juhlaan.

    Like

  4. Juu, kyllähän sitä viihteestä pitää maksaa, että viihteentekijät elää ja saa leivän pöytään. Mihinköhän ne rahat menee?

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s