Kommenteista poimittua

mari:

[…]

Mielestäni yksi ongelma nuorison kohdalla nykyään on se,että nuoret eivät kunnioita enää vanhempiaan. En puhu vain omista vanhemmista, vaan esim. seurakunnan vanhimmistosta jne. Nuoret eivät aina ymmärrä että vanhempien suurempi elämänkokemus on heillekin hyödyksi ja turvaksi.
Nuoret ajattelevat olevansa yhtä viisaita kuin vanhempansa, vaikka elämänkokemus tuo aina tietyntyyppistä viisautta.

Olen huomannut nuorten järjestämissä hengellisissä tilaisuuksissa olevan usein ns. pinnallisen ilmapiirin, jossa mukava hengailu ja kokemushakuisuuteen perustuva ylistys on tärkeintä ja ongelmat, joiden puolesta rukoillaan ovat hyvin pieniä ja liittyvät usein menestykseen maailmassa ja onnellisuuteen omassa elämässä, kun ei niinsanotusti tiedetä elämästä vielä mitään. Hengataan vain toisten nuorten kanssa, eikä kiinnostuta vanhemman polven opetuksista, kun halutaan hienoja kokemuksia.
En halua vähätellä näitä nuoria, olen itsekin alle kolmekymppinen mutta itselleni hyvin harva nuorten/nuorten aikuisten järjestämä tilaisuus on antanut mitään muuta kuin mukavaa hengailua. On kuin istuisi kahvilassa. Haluaisin kuitenkin oppia lisää Kristuksesta, löytää Jumalan tahdon mukaisen palvelupaikan Jeesuksen ruumissa ja kasvaa uskossa yhdessä sisarten ja veljien kanssa.

[…]

Kiitos kommentista. Erittäin hyvä huomio. Olen itsekin tehnyt samanlaisia havaintoja. Ilmiölle on lukuisia syitä, mutta merkittävin on Raamatusta nouseva Jumalan tuntemisen puute seurakunnissa. Jumala on antanut Raamatun ja Raamatun Jumala tunnetaan ainoastaan Raamatun kautta. Kaikenlaiset ihmisten omat kuvitelmat, toiveet ja ajatukset nousevat väistämättä todellisen Jumalan tuntemisen tilalle, jos painopiste siirtyy Jumalan tahdon ja evankeliumin ymmärtämisestä Raamattuun pohjautuen jonnekin muualle.

2Piet 1:2. Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. 3. Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,

Ymmärtääkseni mystisiin kokemuksiin hakeutuva ylistyskulttuuri on eräänlainen kiertotie, jolla Jumala yritetään tuntea Jumalan sanan ohi. Oli erittäin absurdia kuunnella ylistyslaulua Jumalan tuntemisen halusta ympäristössä, jossa noiden sanojen ensisijainen tulkintatapa liittyy mystiseen kokemukseen. Jos Jumala haluttaisiin todella tuntea, niin Häntä etsittäisiin Hänen sanastaan eikä subjektiivisista ja hypnoottisista kokemuksista, joita tuotetaan menetelmällisesti. Ihmisen kyky itsepetokseen on rajaton.

Kristillinen usko on mahdollista vain kristillisen julistuksen kautta. Parhaimmillaan seurakunnissa on uskovia ihmisiä, joiden ymmärrys Jumalasta on hyvin vähäinen. Pahimmillaan seurakunnat on täytetty ihmisillä, jotka eivät tunne todellista Jumalaa. Uskon molempien vaihtoehtojen olevan totta.

Surullista asiassa on se, että lukumäärällinen menestys on helpompi saavuttaa ei-hengellisillä kuin hengellisillä keinoilla, koska [l]uonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti (1Kor 2:14). Jos seurakunta kadottaa hengellisen näkökyvyn ja alkaa toimia näkyvän eikä näkymättömän varassa, niin seurauksena on nääntyneitä lampaita ja kansanhuvia massoille. Pitää viihtyä. Mutta näyttäähän se hyvältä ja toimii.

Kun muistelen menneitä, niin itsellänikin oli samanlaisia hengellisen kodittomuuden ja merkityksettömyyden tunteita. Jotenkin kaikki vain meni ohi siitä, mikä oli tärkeää ja olennaista. Meitä näyttää olevan monia.

Advertisements

3 thoughts on “Kommenteista poimittua

  1. “-ongelmat, joiden puolesta rukoillaan ovat hyvin pieniä ja liittyvät usein menestykseen maailmassa ja onnellisuuteen omassa elämässä, kun ei niinsanotusti tiedetä elämästä vielä mitään.”
    Viittaako Mari tällä lausahduksellaan siihen, että nuorten esirukousaiheet olisivat jotenkin vähemmän tärkeitä kuin “oikeasti aikuisten” ihmisten? Onko Jumalalle toiset asiat liian pieniä?

    Like

  2. En todellakaan tarkoita että aiheet ovat vähäisiä, vaan että juuri näistä aiheista paistaa se elämänkokemuksen puute, mikä tuo viisautta ja mitä olisi hyvä vanhempien seurakuntalaisten jakaa nuorille.
    Jumala haluaa toki kohdata meitä juuri sellaisina kuin olemme, omien ongelmiemme kanssa, mutta jos pysymme vain “kaltaisiemme”, ts. oman ikäistemme ja samanhenkisten seurassa, on vaarana että näköalamme elämään ja Jumalaan jää kapeaksi.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s