Joseph Prince, mies houmin teologian taustalla

Aikaisemmin Seinäjoen ILTA -seurakunnassa vaikuttanut ja nyt houm -seurakunnassa vaikuttava Johannes Saranpää kertoo Joseph Princen, joka on Singaporen New Creation Church:n pastori, vaikutuksesta häneen seuraavasti:

Kysyessäni miehiltä heidän elämiensä kolme voimaannuttavinta asiaa, huudahtaa Johannes heti nauraen: ”Judah Smith, Joseph Prince ja Niklas Niemelä!!” Räkäisen naurunpyrskähdyksen jälkeen hän kuitenkin jatkaa – No ei nyt oikeasti. Tiestysti Jumala, tuleva vaimo ja elämästä nauttiminen.

Joseph Prince on julkaissut kirjan, joka on suomennettuna Anna armolle mahdollisuus. Nokialainen on kirjoittanut blogissaan Princestä artikkelissa “Joseph Prince — supermennari Singaporesta!“. Mennari tarkoittaa menestysteologiaa harjoittavaa henkilöä. Seuraavassa lainaus Joseph Princeltä, lähteenä “Jonathan Koh Thoughts on New Creation Church-and grace, faith, health and wealth”, johon on viitattu Nokialaisen artikkelissa:

Kiitän Jumalaa juuristani uskonsanan opetuksissa. Se on todella veli Kenneth E. Hagin’in kaltaisten suurten Jumalan miesten ansiota, että tänä päivänä kykenemme näkemään syvemmälle Jumalan Sanaan. Kasvaessani opin paljon uskosta veli Hagin’ilta, jolla todella oli erikoinen uskon ilmoitus Herralta. Kunnioitan ja arvostan häntä syvästi kaiken sen vuoksi, mitä hän on opettanut minulle.” [19]

Hagin on eräs menestysteologian oppi-isistä. Menestysteologia on luonteeltaan metafyysinen kultti, joka opettaa, että ihminen voi puheen ja ajatuksen voimalla muuttaa todellisuutta, mikä on yhteneväistä noituuden kanssa. Näin syntien tunnustamisesta tulee synnin lähde, kun puhuttu sana luo todellisuuden.Tällainen ajattelu vie ihmisen lopulta täydelliseen paatumukseen.

Prince näyttää yhdistävän erittäin vaarallisella tavalla menestysteologisen positiivisen tunnustamisen opin armoon siten, että kokonaisuus saadaan kuulostamaan hyvältä ja raamatulliselta. Tämä ilmenee käsitteissä vanhurskaustietoisuus ja syntitietoisuus. Näin synti ei lopulta ole ihmisen syntiinlangenneesta luonnosta johtuvaa elämän todellisuutta, vaan jonkinlainen psyykkinen newage -henkinen tietoisuus.

Nokialainen jatkaa:

Prince antaa meille kaavan synnin tekemisen välttämiseksi toistamalla lausetta: ”Minä olen Jumalan vanhurskaus Jeesuksessa Kristuksessa.” On selvää, että Prince mainostaa jonkinlaista uskonsanan ”vanhurskaustietoisuutta” [1].

1 “Vanhurskaustietoisuus” on Joseph Prince’n keksimä sana, joka tarkoittaa tietoisena olemista siitä, että on vanhurskas. Käsitystä opettivat E W Kenyon ja Kenneth Copeland, molemmat uskonsanan opettajia. “Syntitietoisuutta” muka vaalivat saarnamiehet, jotka saarnasivat synnistä sen sijaan, että olisivat saarnanneet Kristusta ja uutta luomusta. Heidän ”Kristuksen vanhurskautensa” on jotakin, joka ei niinkään ole luettu uskovalle, vaan ennemmin on jotakin, joka on välitetty (imparted) henkeemme. Siten he näkevät itsensä nyt vanhurskaina olentoina eikä syntisinä, joiden ansiottomasti on suotu osallistua Jumalan Pojan vanhurskauteen. Tämä on vakava harha ja itseasiassa harhaoppi.

Syntimme tunnustaminen on se, joka tuo Jumalan puhdistuksen eikä ”yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin” (1. Joh. 1:7-9; 1. Joh. 5:18). Prince mainostaa harhaisesti, että tunnustaminen tarvitaan vain kerran kääntymyksessä. Jumala antaa jotenkin meille anteeksi jatkuvasti ja taukoamatta ”anteeksiantamuksen vesiputousten” alla.

Edelleen hänen kirjastaan, Anna armolle mahdollisuus:

Sukupolvien ajan Kristuksen ruumis on ollut lyötynä ja pantuna alituisen tuomion piirityksen alaiseksi syyttäjän taholta, koska he uskovat virheellisesti, että Pyhä Henki tuomitsee uskovat heidän synneistään. [43]

Tässä Prince selittää jotakin sellaista, jota uskovat hänen mielestään eivät ole käsittäneet vuosisatoihin, että Pyhä Henki EI tuomitse uskovia heidän synneistään? Pyhä Henki tuli näyttämään todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion (Joh. 14:17;16:7-12). Ilman Häntä me jäämme hengelliseen pimeyteen. Tämä itsessään on riittävä vihje, että Prince opettaa harhaa!

[…]

Joseph Prince määrittelee:

Ihmiset kysyvät minulta joskus: ”Pastori Prince, jos ette opeta seurakunnallenne kymmentä käskyä, niin mikä heitä hallitsee?” Ystäväni, Herra itse hallitsee heitä! [28]

Joseph Prince on soveltanut väärin Pyhän Hengen johdatusta (vrt. Joh. 16:13). Herra johtaa myös Sanansa kautta. Hänen lausuntonsa osoittavat selvästi, että hän opettaa antinomianismia (oppi, että uskon ja Jumalan armon avulla kristitty on vapaa kaikista laeista).
Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi – Jaakob 4:17.

Looginen johtopäätös on: ”on oltava tietoinen siitä, mikä on hyvää tehdäkseen sitä”; yhtälailla: ”on tiedettävä, mikä ei ole oikein, ettei tekisi syntiä”. Prince pitää kannattajansa tietämättöminä siitä, mitä Jumala vaatii. Kuten niin monet, hänkin saarnaa ”eri evankeliumia” – ”hyvänolon evankeliumia (feel good gospel)”.

Prince sanoo:

Oletko huomannut, että laki tuli, jotta synti tulisi suureksi? Se tarkoittaa selvästi, että mitä enemmän saarnaat lakia, sitä enemmän synti lisääntyy. Synnin voimahan on laki. Siksi kun… saarnaat enemmän laista, sinä kirjaimellisesti lisäät puita tuleen. [29]

———–

Myös tämä lausunto paljastaa hyvin Princen kristinuskolle vieraan menestysteologisen ajattelutavan.

edit:

Letusreason antaa paremmat lähteet Princen menestysteologisille juurille.

His book Destined to Reign, was released in July 2007, it contains teachings from the last ten years of preaching his gospel of grace. And one should take notice as to whom he credits in it. “I give thanks tor God for my roots in the Word of Faith teachings. It is truly on the shoulders of great men of God like Brother Kenneth E. Hagin that we are able to see further into the Word of God today. Growing up, I learned a lot about faith from Brother Hagin who truly had a special revelation of faith from the Lord. I deeply honor and respect him for all that he has taught me.” (Joseph Prince, Destined to Reign: The Secret to effortless success, wholeness and victorious living p.271)

Advertisements

7 thoughts on “Joseph Prince, mies houmin teologian taustalla

  1. Hip hei siellähän (kun selaa alemmas) oli kenkäarvonta! Trendikkäät ja hienot juoksukengät! Voi meitä kurjia, syrjäytyneitä, rumia, lihavia ja elämässään epäonnistuneita, ei me taas kehdata tuonne mennä. Kaikki näyttää niin hienolta. Tämän huolenaiheenhan ilmaisun sähköpostissani HOUMillekin, vastaukseksi sain, että ei se niin oo, kaikki saa tulla. Okei, saa, jos uskaltaa. Ja pystyy. Jospa sit kuitenkin EU-ruokajonoon. Tuskin kurja tuolta illasta edes mitään saa. Toki tuollainen upeus ja lenkkarit on vetoavaa ja dynaamista 13-20-vuotiaalle lukiolaiselle. Terv taas Hannele p.p.s Kommentoikaa muutkin lukijat tänne

    Like

  2. Selkäpiirtä karmii kun lukee Princen ajatuksia Jumalasta.
    Masentavampaa on vielä että jos suomessa tälläistä valhe-evankeliumin julistajaa pidetään oppi-isänä?.

    Olen jakanut monille ihmisille tietoa tästä Hillsong-ilmiöstä ja monet ovat “heränneet” tähän ja sanoneet että voidaanko kristillisellä kentällä (nuorten aikuisten keskuudessa) olla todella näin sekaisin ja pitäytyä sanaan joka on aivan ulkona raamatun punaisesta langasta?.
    Mikä voima ajaa ihmisiä suomessakin seuraamaan tälläistä noita-tohtoria?

    Kiitos vielä ilmiötutkijalle tästä blogista. Minä myös uskon ja kokemuksesta huomaan kuinka kova tarve tälläiselle keskustelulle on kristillisellä kentällä.

    Rukoilen että Jumala avaisi mahdollisimman monen silmät näkemään sen miten paholainen tekee kaikkensa eksyttääkseen monia.
    Rukoilen myös että Jumala valmistaa kristittyjä siihen että kun Ihmisiä irtoaa tälläisen valheen ikeestä, että olisi meitä uskovaisia jotka voisimme auttaa ja ohjata oikeaan suuntaan rikkoutuneita.

    Like

  3. Matt. 24 kertoo meille että moni tulee minun nimessäni. Tuo luku puhuu nimenomaan hengellisestä kentästä. Katso Kristus on täällä tahi tuolla, me olemme se Kristuksen ruumis, liity meihin. Ei kannata varmaan suinpäin lähteä ihan jokaisen kielen perässä vaikka kuinka liukkaalta tai hunajaiselta tuntuis niinkuin sananlaskut 7 myös kertoo. Viisauttakin saa kurituksen kautta, mutta eivät kaikki varmaan tykkää vitsasta vaan on ehkä mielummin kurittomia? Mennäänkö siittä laveasta portista?

    Itsekin seuraan tätä huonekuntaa aika läheltä, ymmärsin myös niin että se on saanut vaikutteita Ruotsista jostain HillSong hommelista. Tekisi mieli käydä joskus paikanpäällä tutkimassa että julistetaanko siellä synnistä ja parannuksen tekemisestä ja Herran etsimisestä vai onko se oikeasti vain sellaista sielullista makeilua ja korusanoja ja sitten musiikilla pyritään peittämään Totuutta.

    Aikamoista kyllä nyt tuntuis tapahtuvan hengellisellä kentällä!

    Like

  4. Wonderful to see how Christian brothers and sisters are supporting one another. Ha! The churches and pastors that you are mentioning are just wanting to reach souls for Christ in a different manner than what you are used to and instead of bashing them and their efforts, one should be supporting them and praying for them. We do not live in the past and this generation of youth needs a different kind of wind. If you try to point your finger at their faults, just look at the other fingers on your hand that are pointing back. This type of writing is disheartening and not Christ like. Try visiting the churches and watch how many people give their hearts to Jesus at the end of their services. That is the hope of Jesus isn’t it, to reach souls, the ones that have not been reached. Please pray before writing something like this again. *Our world is full of disagreement. But thank God that our loving acceptance of people doesn’t have to be built on agreeing with them. Our loving acceptance of them is built on the cross.’ (Live Love Lead, Brian Houston page 49)

    Like

    1. Well, I can also quote Brian Houston. Check my newest post. It is quite scary that you quote him instead of the Bible. Brian Houston plainly says that by preaching to the itching ears he has gotten where he is now.

      God has given only one method to get sinners into His kingdom and that is plain simple preaching of the Word of God. The modern methods are nothing but works of the flesh to draw unregenerate men by using their nature and its wants.

      I do not buy the “give hearts to Jesus” argument. The truth of the preaching defines if it is even possible for one to be saved while hearing or not (1Tim 4:16 Take heed unto thyself, and unto the doctrine; continue in them: for in doing this thou shalt both save thyself, and them that hear thee.)

      With the modern psychological methods to get people “give their hearts to Jesus” you get people moving but it is not God who is moving them.

      Jesus Christ offended many people by telling the truth and it is one of the most Christ like things you can do in this age.

      Like

  5. Olipas tuomitseva artikkeli. Jos olisin ateisti en varmaan ikina haluais sinunlaista uskovaista elamaani ikava kylla. Keskity omaan uskoon alaka muiden uskovien tuomarointiin. Jumala tuomitsee jos on tarvetta. Keskity sina omaan halkoon silmassasi ensin. 🙂 Hyvaa Joulua ja PALJON MENESTYSTA! 🙂 😉

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s