Houmchurch Seinäjoen Sanomissa 31.12.2014

Seinäjoen Sanomat on tehnyt jutun Seinäjoella 11.1.2015 aloittavasta houmchuch -ilmiöstä. Seuraavassa olennainen lainaus ja sen analysointia:

Pastorit asettavat sanansa tarkkaan. Näkemyserot ovat olemassa, mutta näitä he avaavat julkisesti harvasanaisesti. -Emme halua lähteä kritisoimaan. Tyylejä ja tapoja on erilaisia. Perussanomamme on samanlainen, mutta esimerkiksi puheissa on eroja, Saranpää toteaa. -Varsinaisia ongelmia ei ole ollut, oma visio oli vain niin vahva, Niemelä jatkaa.

Houmin visiossa on pastoreiden mukaan kyse evankeliumista kertomisesta tämän päivän metodeilla.

Koska Jeesuksen uskotaan hyväksyvän ihmisen ehdoitta,  tekee myös seurakunta niin.

-Ei ole asiaa, miksi ei voisi tulla mukaan toimintaan, Saranpää linjaa.

Pastoreiden mukaan seurakunnan tehtävä ei ole muuttaa ihmistä tai vaatia ihmistä muuttumaan, vaan kertoa Jumalasta, joka rakastaa ihmistä sellaisenaan.

Tämän päivän metodeja on käsitelty jo artikkeleissa David Wilkerson – Mukautuvuuden evankeliumiJokaisen oikeus tulla viihdytetyksi seurakunnassa ja Paul Washer – The Danger of Using Worldly Means to Attract Visitors . Koko ajatus menetelmästä on teknokraattinen ja objektivoiva. Tämän ajattelun problematiikkaa on käsitelty artikkelissa Hillsong -ilmiö kapitalistisena ilmiönä .

Visioita taas artikkelissa Dietrich Bonhoeffer varoittaa seurakuntaa visionääreistä ja visioista . Visionäärijohtajuus on monella tavalla erittäin ongelmallinen konsepti eikä vähiten siksi, että sitä seuraa eräänlainen paavillinen auktoriteetti ja johtajakeskeisyys. Raamatun sijaan oppia ja käytäntöä määrittää visiönäärijohtaja, jolle on suotu salatun viisauden avaimet. Houmin tapauksessa visionäärien näky ei ole mitenkään omaperäinen, vaan seuraa hyvin tarkasti menestyskonseptin eli Hillsongin jalanjäljissä. Menestys saavutetaan kopioimalla toimiva konsepti.

On mielenkiintoista nähdä, että miten Houmchurch tulee toteuttamaan raamatullista seurakuntakuria, “-Ei ole asiaa, miksi ei voisi tulla mukaan toimintaan, Saranpää linjaa”.

Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.  Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, ‘että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla’. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani. (Matt 18:15-17)

Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen. (Gal 6:1)

Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa. Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne? (1Kor 5:1-2)

Kun Saranpään ja Niemelän lähteminen Seinäjoen ILTA -seurakunnasta oli tuore, niin Ilkka -lehden (päivämäärää ei tiedossa, etusivulla Kaksi tahtoo lauman paimeniksi) aiheesta kirjoitetussa artikkelissa houmin puuhamiehet kommentoivat seuraavasti: “[k]ysyttäessä uuden seurakunnan linjausta esimerkiksi homoseksuaalisuuteen ja esiaviollisiin suhteisiin, vastaus on ympäripyöreä. -Vaikeissa kysymyksissä näemme aina parhaaksi jutella henkilökohtaisella tasolla jokaista yksilöä kunnioittaen.”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s