Sisäpiiriläisen raportti seurakunnan valtaamisesta ja Hillsong -ilmiöstä

Hillsongchurchwatch on julkaissut kirjoituksen “An Accurate Account Of The Hillsong Phenomena & An Insider Look At Their Take-Over Of GCCC“, jossa Lance Goodall käsittelee entisen seurakuntansa muuttumista Hillsong -ilmiön vaikutuksesta. Goodall tarjoaa myös omaa analyysiään Hillsong -ilmiöstä.

—–

Olin aktiivinen jäsen Garden City Christian Church (GCCC):ssä 9 vuotta maaliskuusta 2001 lokakuuhun 2009. Tänä aikana seurakunnan pastorina oli Bruce Hills. Minä ja monet muut olimme yllättyneitä siitä, että Hillsong tulisi kaappaamaan seurakunnan. Kolmen kuukauden loman jälkeen GCCC:n hallitus kertoi Bruce Hills:lle marraskuussa 2008, että he halusivat toimitusjohtajamaisemman pastorin seurakunnan johtoon. Myöhemmin Bruce Hills kertoi, että hänelle oli sanottu, että hänen tulee erota.

Herää kysymys siitä, että miksi GCCC:n vanhimmiston ja hallituksen jäsenet tukivat yksimielisesti Hillsongin ”vallatuksi” tulemista ja Brian Houstonia pääpastorina ilman, että he tutkivat itse Hillsongia? Seurakunnan jäsenten äänestyspäivänä monet seurakunnan vanhimmat seisoivat lavalla ja todistivat, että he eivät olleet koskaan käyneet Sydneyssä edes yhdessä Hillsongin konferenssissa, vaikka he tukivat tätä muutosta täysin.

GCCC:n jäsenille ei annettu tilaisuutta ehdotusten antamiseen eikä johtamisvaihtoehdoista myöskään keskusteltu. Päätös oli tehty ja GCCC:n jäsenille annettiin vain yksi johtonimitys, minkä jälkeen pyydettiin äänestystä.

Asia käsiteltiin yksipuolisesti. Informaatio esitettiin aina positiivisessa valossa ja tilaisuuksia kyseenalaistamiseen ja epäilyihin oli vähän. Kaikki kysymykset oli valikoitu ennalta. Olen myöhemmin oppinut, että tätä tekniikkaa käytetään bisnesmaailmassa muutoksenhallintaan. Puhujakorokkeelta tuli julkisuudenhallintaa Jumalan nimessä näiden kuukausien aikana enemmän, kuin keskimääräisessä Colgaten mainoksessa.

Kun päätös oli tehty, niin GCCC:stä tuli välittömästi osa Hillsong -ketjua. Tuloksena oli markkinavetoinen seurakunta, joka esiintyi tarkoitusvetoisuutta (Rick Warren, Tarkoituksen ajama) teeskennellen. Ilman hengähdystaukoa Hillsongin johtajat Sydneystä saapuivat äkisti ja antoivat hyväksyntänsä tälle uudelle seurakuntamuodolle. Meille esiteltiin lukuisia edustajia, joilla oli eri aihealueita. Meillä oli jopa erityinen ”rahasaarnaaja”, jonka tehtävänä oli kannustaa ja muistuttaa kymmenyksistä ja anteliaasta antamisesta. Tällainen pakottaminen ei ole hurskasta eikä, mielestäni, hyväksyttävää ottaen huomioon sen, että Hillsong on taloudellinen jätti, jonka liikevaihto on yli 50 miljoonaa dollaria vuodessa.

Emme olleet ainoastaan vahvassa yhteydessä Hillsongiin. Meistä tuli Hillsong!

Ensimmäisestä päivästä lähtien kaiken täytyi muuttua, ja niin myös tapahtui. Seurakuntarakennus oli maalattu juuri äskettäin modernilla harmaalla sävyllä. Kuitenkin pari päivää sen jälkeen, kun kyltit ja optinen kuitu oli asennettu parkkipaikalle, auditorio maalattiin uudelleen vastaamaan muiden Hillsong -seurakuntien värejä. Miksi kuluttaa rahaa?

Osana valtausta meillä oli julkkisgaala, jossa monet Hillsong Sydneyn kuuluisuudet olivat antamassa ohjeita ja ideoita. Kaikille rikkaille ja kuuluisille annettiin kunniapaikat. Niille, jotka eivät saaneet tarpeeksi Hillsong -idoleistaan, tuli mahdolliseksi nähdä heitä heidän omassa seurakunnassaan. Brian Houston muistutti yhä enemmän Amwayn myyjää, kuin pastoria.

Hillsongin tapa toimia seuraa tarkasti etsijäystävällistä ja seurakunnan kasvuun (Seeker Sensitive/Church Growth) tähtääviä malleja. Tämän mallin tavoitteena on tuoda seurakunnan ulkopuolisia syntisiä tilaisuuksiin, joissa he viihtyvät mahdollisimman hyvin.

  • Arkipäiväiset vaatteet ja tyyli. Farkuista tulee uusi virallinen tyyli. 
  • Tummennettu tunnelmavalaistus, joka ottaa mallinsa baarista tai yökerhosta. Brisbanen kampuksella on niin pimeää, että vaikuttaa yöltä, vaikka on 10:30 aamulla. Queenslandissa kontrasti on suuri, koska aurinko nousee 5:30. 
  • Maallista musiikkia soitetaan taustamusiikkina ennen tilaisuuden alkua. Tästä esimerkkinä The Verve – Bitter Sweet Symphony. 
  • Ylistyksessä hyödynnetään nuorten ja seurakunnattomien eläytymiskykyä. 
  • Musiikissa on kyse enemmän viihteestä, kuin Jumalan nostamisesta muiden jumalien ylitse.
  • Sanoituksista on tullut yhä enemmän ”minä, minua, minun” -keskeisiä kristuskeskeisyyden sijaan.
  • Ylistys rajoitetaan kahteenkymmeneen minuuttiin.
  • Suurten näyttöruutujen tarkoitus ei ole Jumalan kunnia, vaan lavalla olevan luodun ylistäminen.
  • Hillsong luottaa toiminnan laatuun eikä Pyhän Hengen voimaan muutoksen lähteenä. Saarna on 20 minuutin minisaarna.

Saarnaustyyli on ”relevantti” ja aihekeskeinen. Ihmiskeskeistä sanomaa, jonka tarkoituksena on ”auttaa” kuulijaa heidän tunnistamissaan tarpeissa, kuten onnellisuus, perhe, talous, ihmissuhteet, työ, työura ym. Tällainen populaarihengellisyys opettaa käytännössä seuraavaa:

Jokainen ihminen on jumalallinen tai hyvä. Jumalan sana ei ole lopullinen auktoriteetti, mutta silti käyttökelpoinen moraalisena oppaana. Minä olen elämäni tarkoitukseni keskipisteessä. Omat toiveeni määräävät, että mitä elämässäni tapahtuu.

Tällainen seurakuntamalli lisää kävijämääriä ja jättää syntisen synteihinsä. Seurakunta saa lauman huijattuja lampaita, vai onko todellisuudessa kyse väärässä olevista vuohista?

Sanoman muokkaaminen:

Sanomassa ei mainita syntiä, kääntymistä, rukousta, tottelevaisuutta, itselle kuolemista, pyhyyttä, uhraamista, kärsimistä, kadotusta tai edes itse Jumalaa. Saarnaamisesta puuttuu oikea oppi. Lähempi tarkastelu osoittaa, että saarna perustuu enemmän populaaripsykologiaan, kuin raamatulliseen totuuteen. Sanoma haastaa hyvin vähän eikä kannusta itsetarkasteluun.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s